چکیده
مقاله حاضر رابطه بین رقابت در بازار محصول با ریسکپذیری سرمایهگذاران را بررسی میکند. نمونه پژوهش حاضر شامل 110 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است . در این مقاله برای اندازهگیری رقابت در بازار از شاخص هرفیندال _هیرشمن و لرنر تعدیلشده استفادهشده است، همچنین برای سنجش ریسکپذیری سرمایهگذاران از دو معیار مخارج سرمایهای شرکت و بازده سرمایهگذاریها استفادهشده است. یافتهها بیانگر این است که شاخص هرفیندال _هیرشمن اثر منفی و معناداری بر مخارج سرمایهای دارد بنابراین با افزایش رقابت در بازار، مخارج سرمایهای افزایش مییابد و بین شاخص لرنر تعدیلشده با بازده سرمایهگذاریها رابطهای مثبت و معنیدار وجود دارد، یعنی با افزایش شدت رقابت در بازار، بازده سرمایهگذاریها افزایش مییابد. بهطورکلی، یافتهها نشان میدهد مکانیسم بازار عاملی مؤثر بر ریسکپذیری هست.
Abstract
This research examines the relationship between product market competitions with investor`s risk-taking. The sample consisted of 110 companies listed in Tehran Stock Exchange from 10 different industries. To achieve this goal, the Herfindahl-Hirschman index and Adjusted Lerner used as measures of competitiveness.The capital expenditures and the investment`s return have been used for measuring the risk-taking. Research findings indicates that there is significant negative relationship between Herfindahl-Hirschman with the capital expenditure by increasing product market competition, capital expenditures increasing, but there is significant positive relationship between Adjusted Lerner with investment`s return. by increasing product market competition, investment`s return increasing. Overall, the finding evidence that market mechanisms is an effective factor to risk-taking.
Keywords: Product Market Competitions, Investment, Risk-Taking
پرونده مقاله