فهرست مقالات فهیمه باب الحوایجی


  • مقاله

    1 - نسخه‌شناسی مصاحف مکتب شیراز دوره‌های تیموری و صفوی در گنجینه قرآنی آستان قدس رضوی
    دانش شناسی , شماره 61 , سال 16 , تابستان 1402

    هدف:باهدف مطالعه ارکان نسخه‌شناسی مصاحف مکتب شیراز دوره‌های تیموری و صفوی در گنجینه قرآنی آستان قدس است. روش پژوهش: از نظر هدف توسعه‌ای و به روش تطبیقی و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاه وارسی است یافته‌های پژوهش: از میان جامعه آماری پژوهش و بر اساس وی چکیده کامل

    هدف:باهدف مطالعه ارکان نسخه‌شناسی مصاحف مکتب شیراز دوره‌های تیموری و صفوی در گنجینه قرآنی آستان قدس است. روش پژوهش: از نظر هدف توسعه‌ای و به روش تطبیقی و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاه وارسی است یافته‌های پژوهش: از میان جامعه آماری پژوهش و بر اساس ویژگی ترقیمه کاتب در فهرست کتابخانه از دوره تیموری جزوات قرآنی شماره 414،826 و مصحف 190 و از دوره صفوی، مصاحف شماره: 126،136،106،112،291 به عنوان مصاحف مرجع مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه‌گیری: از میان عناصرنسخه‌شناسی که در این پژوهش بررسی شد، پنج ویژگی تزیینات لوح فاتحه‌الکتاب، خط سر سوره‌ها، دعاهای اوراق بدرقه ابتدا و انتهای قرآن، تزیینات همراه متن قرآن و ترکیب‌بندی نقوش از ویژگی‌هایی است که می تواند در شناسایی مصاحف قرآنی مکتب شیراز به کار گرفته شوند:1) طرح لوح فاتحه‌الکتاب، این تزئینات در دوره تیموری دارای طرح کتیبه مزدوج صدر و ذیل است درحالی‌که در دوره صفوی به طرح لچک و ترنج است 2) سر سوره‌ها، در دوره تیموری بر روی کاغذ کتابت شده و در دوره صفوی دور کتیبه سر سوره رنگ طلایی گذاشته‌شده است 3) دعاهای اوراق بدرقه، در مصاحف دوره تیموری نیامده اما در مصاحف مکتب شیراز دوره صفوی، اجرا شده است. 4) تزیینات همراه متن قرآن، نشان خمس و عشر در دوره تیموری به ترتیب به شکل بادامی و دایره ترسیم‌شده اما در دوره صفوی نشان خمس به شکل بادامی اجرا شده است. 5) ترکیب‌بندی نقوش، در دوره تیموری قالب طرح بندهای اسلیمی و گل‌وبوته اندازی است، درحالی‌که در دوره صفوی از بندهای ختایی الوان در میان‌بندهای اسلیمی استفاده‌شده است.

    پرونده مقاله