فهرست مقالات فاطمه آخوندی


  • مقاله

    1 - شناسایی ابعاد و موُلفه های آموزش شهروند حرفه ای جهانی در دانشگاه
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 55 , سال 14 , بهار 1403
    شناسایی ابعاد و موُلفه های آموزش شهروند حرفه ای جهانی در دانشگاهفاطمه آخوندی * حمیدرضا آراسته**نادرقلی قورچیان ***پریوش جعفری ****چکیده‌‌‌‌‌‌‌‌ هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعادو مولفه‌های آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی در دانشگاه می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر چکیده کامل
    شناسایی ابعاد و موُلفه های آموزش شهروند حرفه ای جهانی در دانشگاهفاطمه آخوندی * حمیدرضا آراسته**نادرقلی قورچیان ***پریوش جعفری ****چکیده‌‌‌‌‌‌‌‌ هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعادو مولفه‌های آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی در دانشگاه می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کیفی با تحلیل محتوا می باشد.جامعه نمونه استادان دانشگاه و صاحبنظران این حوزه بودندکه بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد 15 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.ابزار پژوهش مصاحبه های نیمه ساختار یافته و بررسی اسناد و متون تخصصی بود. برای اعتبار ابزار از روایی محتوایی و جهت پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون با کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید.یافته ها نشان داد که 5 مولفه (شایستگی‌های شناختی، شایستگی‌های علمی و تخصصی، شایستگی‌های فرهنگی و اجتماعی، شایستگی‌های اخلاقی و شایستگی‌های خود بالندگی مستمر) و16 زیرمولفه به عنوان عناصر آموزش شهروند حرفه ای جهانی شناسایی شدند.واژگان کلیدیشهروند جهانی، شهروند حرفه ای، آموزش شهروند حرفه ای جهانی، آموزش عالی پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی در دانشگاه
    پژوهش های مدیریت راهبردی , مقالات زودآیند
    در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به کف آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برا چکیده کامل
    در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به کف آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی‌دردانشگاه انجام شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و استراتژی‌پژوهش در بخش‌کیفی،تحلیل محتواو در بخش کمی، پیمایشی بود. ابزارگردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. مشارکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و متخصصان حوزه آموزش عالی بودندکه به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. در بخش کمّی، اعضای هیئت علمی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. اعتبار داده‌های کیفی از طریق بررسی توسط اعضاء، بازبینی توسط همکاران و بازنگری توسط ناظران خارجی بررسی و تأیید شد و برای پایایی کیفی و محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاری‌های انجام‌شده، از روشپایایی بین دو کُدگذار استفاده شد. در بخش کمی نیز روایی همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی انجام و تأیید شد. نتیجه تحلیل‌های بخش کیفی استخراج 320 کد باز، 110 کد محوری و 16 مقوله شد. در نهایت، مدلی مشتمل بر پیوند میان این مقوله‌ها که شامل5 بعد (شایستگی‌های شناختی، شایستگی‌های علمی و تخصصی، شایستگی‌های فرهنگی و اجتماعی، شایستگی‌های اخلاقی و شایستگی‌های خود بالندگی مستمر) و16 مؤلفه است، به‌عنوان عناصر آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی شناسایی شدند. پرونده مقاله