فهرست مقالات مجتبی جهانی فر


  • مقاله

    1 - مقایسه روش‌های ساختن نمره‌ی کل در آزمون‌های مرکب با بهره‌گیری از خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی
    روان سنجی , شماره 1 , سال 8 , بهار 1399
    از آزمون‌های مرکب برای تصمیم‌گیری‌های متفاوت در آموزش استفاده می‌شود. تصمیم پذیرش در یک آزمون مرکب بیشتر براساس نمره‌ کل است. روش‌های متفاوتی برای ساختن نمره‌کل می‌‌توان طرح ریزی کرد و بر اساس نمره‌کل‌های بدست آمده نسبت به پذیرش و یا عدم پذیرش افراد تصمیم گرفت. اما کدام چکیده کامل
    از آزمون‌های مرکب برای تصمیم‌گیری‌های متفاوت در آموزش استفاده می‌شود. تصمیم پذیرش در یک آزمون مرکب بیشتر براساس نمره‌ کل است. روش‌های متفاوتی برای ساختن نمره‌کل می‌‌توان طرح ریزی کرد و بر اساس نمره‌کل‌های بدست آمده نسبت به پذیرش و یا عدم پذیرش افراد تصمیم گرفت. اما کدام روش نمره‌کل‌سازی می‌تواند با دقت بیشتر و خطای کمتر ساخته شود و از سایر روش‌‌های نمره‌کل‌سازی کارآمدتر باشد؟ این پژوهش با هدف مقایسه کارآمدی روش‌هایی که برای ساختن نمره‌کل در آزمون‌های مرکب استفاده می‌شود، انجام شده‌است. از 10000 نمونه تصادفی آزمون سراسری سال 1395در هفت خرده‌آزمون برای بررسی شش روش نمره‌کل‌سازی استفاده‌شده‌است. برای کاهش آشفتگی در توزیع نمره‌ها از روش‌ هموار‌سازی کرنل و از طرح‌های وزن‌دهی اسمی و موثر برای ساخت نمره‌ی‌کل استفاده گردید. به منظور بررسی کارآمدی روش‌های نمره‌کل‌سازی، از مفهوم خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی استفاده‌ شد. نتایج حاکی از آن بود که روشهای نمره‌کل‌سازی که از تبدیل نرمال و طرح‌های وزن‌دهی اسمی به همراه پیش‌هموار‌سازی برای تبدیل نمره‌های خام به نمره‌های مقیاس استفاده کرده‌اند، و یا روش‌هایی که از تبدیل غیر‌خطی آرک سینوس برای تبدیل نمره‌های خام به نمره‌های مقیاس استفاده کرده‌اند، در مقایسه با سایر روشهای استفاده شده در این پژوهش مجذور میانگین خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی کمتری داشته و کارآمدتر بوده اند. پرونده مقاله