فهرست مقالات نوشیروان خضری مقدم


  • مقاله

    1 - مقایسۀ حافظۀ کاری و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان دختر دوزبانۀ عرب – فارسی زبان و یک‌ زبانه
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1400
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسۀ حافظة کاری و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانۀ عرب - فارسی‌زبان انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعۀ پژوهش شامل 473 دانش‌آموز دختر یک‌زبانه و دوزبانۀ 10 تا ۱۲ سالۀ شهرستان کنگان در سال تحصیلی 97-96 بودند که از می چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسۀ حافظة کاری و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانۀ عرب - فارسی‌زبان انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعۀ پژوهش شامل 473 دانش‌آموز دختر یک‌زبانه و دوزبانۀ 10 تا ۱۲ سالۀ شهرستان کنگان در سال تحصیلی 97-96 بودند که از میان آنها 100 دانش‌آموز که 50 نفر از آنها فارسی‌زبان و 50 نفر دیگر دو زبانه (عرب – فارسی‌زبان) بودند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از نسخه کامپیوتری آزمون ویسکانسین (گرانت و برگ، 1948) برای اندازه گیری انعطاف‌پذیری شناختی و خرده مقیاس فراخنای ارقام وکسلر چهار (وکسلر، 2003) برای اندازه گیری حافظة کاری استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی مستقل تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانه در حافظۀ کاری و انعطاف‌پذیری شناختی تفاوت معناداری وجود دارد. عملکرد دو زبانه‌ها در هر دو متغیر، بهتر از کودکان یک‌زبانه بود. پرونده مقاله