فهرست مقالات معصومه درگاهی


  • مقاله

    1 - عوامل اثر گذار بر نوسازی استراتژیک در سازمان ها:یک مطالعه فراترکیب
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1403

    با توجه به اهمیت کلیدی نوسازی استراتژیک در محیط‌هایی رقابتی و پرچالش و سرشار که ابهامات و پویایی‌های محیطی زیادی در آنها وجود دارد، گام نخست در راستای پیاده‌سازی اقدامات اصلاحی لازم در استراتژی‌های سازمانی، شناخت اجزاء کلیدی فرایند نوسازی استراتژی چکیده کامل

    با توجه به اهمیت کلیدی نوسازی استراتژیک در محیط‌هایی رقابتی و پرچالش و سرشار که ابهامات و پویایی‌های محیطی زیادی در آنها وجود دارد، گام نخست در راستای پیاده‌سازی اقدامات اصلاحی لازم در استراتژی‌های سازمانی، شناخت اجزاء کلیدی فرایند نوسازی استراتژیک در سازمان می‌باشد. مطالعه حاضر این مهم را در سازمان‌ها مورد بررسی قرار داده است. در این زمینه پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل اثرگذار بر نوسازی استراتژیک در سازمان‌ها می‌باشد. در این زمینه محقق با بکارگیری رویکرد مرور نظامند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافته‌های محققین قبلی دست زده و با انجام گام‌های هفت‌گانه روش ساندلوسکی و باروسو ، به شناسایی پیشایندها و اهداف پیاده‌سازی نوسازی استراتژیک در سازمان‌ها پرداخته است. در این زمینه به منظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت، از روش کاپا استفاده گردید که مقدار آن برای شاخص‌های شناسایی شده در سطح توافق عالی شناسایی شد. نتایج حاصل از تحلیل داده‌های گرداوری شده در نرم افزار مکس کیودا منتج به شناسایی 70 پیشایند موثر بر نوسازی استراتژیک در قالب 6 مولفه و 8 بعد کلی و 26 هدف نوسازی استراتژیک در قالب چهار مولفه و دو بعد کلی گردید. نهایتاً تمایل به یادگیری سازمانی و گرایش به کارآفرینی سازمانی در کنار دو عامل دیدگاه آینده نگرانه سازمان و ظرفیت جذب بالقوه سازمان به عنوان شاخص‌های با بیشترین فراوانی در میان پیشایندهای نوسازی استراتژیک در سازمان‌ها شناسایی گردیدند. به علاوه در این پژوهش 28 تعریف مجزا از نوسازی استراتژیک از ادبیات پژوهش استخراج و ارائه گردید.

    پرونده مقاله