فهرست مقالات سیروان محمدی قصریان


  • مقاله

    1 - گمانه زنی تپه کلین کبود شهرستان مریوان
    پیام باستان‌شناس , شماره 1 , سال 12 , تابستان 1394
    شناسایی آثار زیادی از دوره اشکانی در شهرستان مریوان این شهرستان را به یکی از مهم‌ترین مناطق استان کردستان در جهت مطالعات آثار این دوره تبدیل کرده است. از این میان، تپه کلین کبود با مساحتی در حدود چهار هکتار و ارتفاع نه متر از سطح زمین‌های اطراف در دشت مریوان از جمله شاخ چکیده کامل
    شناسایی آثار زیادی از دوره اشکانی در شهرستان مریوان این شهرستان را به یکی از مهم‌ترین مناطق استان کردستان در جهت مطالعات آثار این دوره تبدیل کرده است. از این میان، تپه کلین کبود با مساحتی در حدود چهار هکتار و ارتفاع نه متر از سطح زمین‌های اطراف در دشت مریوان از جمله شاخص‌ترین محوطه‌های شناسایی‌شده دوره اشکانی در استان کردستان است. ابعاد قابل توجه تپه به عنوان یکی از بزرگترین محوطه‌های دوره اشکانی استان، موقعیت آن در مرکز دشت مریوان، دسترسی به راه‌های ارتباطی و منابع آبی و نیز عوامل دیگری از جمله به دست آمدن قطعات سفال شاخص این دوره نظیر خمره‌های دوره اشکانی نیز سفال‌های کلینکی در گمانه‌های کاوش‌شده و پراکنش زیاد قطعات آجر و جوش کوره در سطح محوطه نشان می‌دهد که تپه کلین کبود نمی‌تواند به عنوان استقراری معمولی از دوره اشکانی در دشت مریوان به حساب آید. گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه اولین قدم در راستای حفظ و صیانت این اثر کلیدی در راستای مطالعات آتی دوران تاریخی استان کردستان محسوب می‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ریشه‌یابی سنت امروزین یادگاری نوشتن در سنگ‌نگاره‌های ایران
    پیام باستان‌شناس , شماره 1 , سال 12 , زمستان 1394
    در کنار سنگ‌نگاره‌های باستانی در نقاط مختلف کشور یادگاری‌هایی دیده می‌شود که این فرض را در ذهن بوجود می‌آورد که سنگ‌نگاره‌های باستانی نیز می‌توانسته به نوعی به قصد یادگاری نوشتن حک‌شده و در واقع می‌توان ریشه این سنت امروزی را در دلیل حک‌شدن سنگ‌نگاره‌ها دنبال کرد. مصاحب چکیده کامل
    در کنار سنگ‌نگاره‌های باستانی در نقاط مختلف کشور یادگاری‌هایی دیده می‌شود که این فرض را در ذهن بوجود می‌آورد که سنگ‌نگاره‌های باستانی نیز می‌توانسته به نوعی به قصد یادگاری نوشتن حک‌شده و در واقع می‌توان ریشه این سنت امروزی را در دلیل حک‌شدن سنگ‌نگاره‌ها دنبال کرد. مصاحبه با افرادی که امروزه نیز نقوشی شبیه آنچه که در اکثر سنگ‌نگاره‌های باستانی دیده می‌شود را به قصد یادگاری حک کرده‌اند این فرضیه را تقویت می‌کند. آنچه که در این مقاله در مورد معنی و مفهوم سنگ‌نگاره‌ها به بحث گذاشته می‌شود با تفسیر شمنیسم ارائه شده در مورد صحنه‌های حک‌شده در سنگ‌نگاره‌های ارسباران در شمال غرب ایران کاملاً متفاوت است. البته تفسیر ارائه شده در این مقاله بسیار کلی بیان شده و نمی‌توان گفت که تمامی این آثار در سراسر ایران از دوره پیش از تاریخ گرفته تا زمان حال تنها و تنها به یک نیت و آن هم به قصد یادگاری نوشتن خلق شده باشند ولی به نظر می‌رسد که ایده غالب در خلق سنگ‌نگاره‌های ایران باشد. پرونده مقاله