فهرست مقالات فاطمه محمودی


  • مقاله

    1 - اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر خلاقیت و خودآگاهی هیجانی دانش آموزان متوسطه اول
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 51 , سال 13 , زمستان 1402

    پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر خلاقیت و خودآگاهی هیجانی دانش‎آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان نکا انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‎آموزان متوسطه اول شهرستان نکا در سال 1402-1401 به تعداد 1732 نفر بود که به روش نمون چکیده کامل

    پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر خلاقیت و خودآگاهی هیجانی دانش‎آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان نکا انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‎آموزان متوسطه اول شهرستان نکا در سال 1402-1401 به تعداد 1732 نفر بود که به روش نمونه‎گیری هدفمند 60 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان (30 نفر) و گروه کنترل (30 نفر) گماشته شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش نامه‌های خلاقیت هیجانی آوریل (2005) و خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران (2002) استفاده شد. مداخله آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان طی 10 جلسه 60 دقیقه هفته‌ای دوبار انجام شد؛ و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. روایی و پایایی تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون کولموگرف- اسمیرنف جهت بررسی نرمال ‌بودن داده‌ها و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار SPSS-26 انجام شد. یافته‌ها نشان داد آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر خلاقیت و خودآگاهی هیجانی دانش‎آموزان مقطع متوسطه اول مؤثر است (05/0>P). نتایج حاکی از آن است آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان باعث افزایش خلاقیت هیجانی و خودآگاهی هیجانی در دانش‌آموزان متوسطه اول می‌شود. بنابراین، در مراکز مشاوره از این رویکرد می‌توان به عنوان مداخلات روانشناختی موثر در این افراد استفاده کرد.

    پرونده مقاله