فهرست مقالات سعیده میرحق جو


  • مقاله

    1 - پیشران های اثرگذار بر آینده پژوهش علوم انسانی ایران در افق 1420
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 51 , سال 13 , زمستان 1402

    هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه روندهای مؤثر و نیروهای پیشران در حوزه علوم انسانی ایران انجام شده و به لحاظ هدف کاربردی است. روش:در این پژوهش از روش‌های پانل خبرگان، تحلیل اثرات متقاطع و از ابزارهای مرور ادبیات، مصاحبه، پانل، ماتریس اثرات متقاطع و نرم‌افزار می چکیده کامل

    هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه روندهای مؤثر و نیروهای پیشران در حوزه علوم انسانی ایران انجام شده و به لحاظ هدف کاربردی است. روش:در این پژوهش از روش‌های پانل خبرگان، تحلیل اثرات متقاطع و از ابزارهای مرور ادبیات، مصاحبه، پانل، ماتریس اثرات متقاطع و نرم‌افزار میک‌مک استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل مدیران، خبرگان، متخصصان و پژوهشگران در حوزه‌ علوم انسانی و آینده‌پژوهی است که به روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر مصاحبه و پرسشنامه است. ابزار تحلیل داده‌های پژوهش، نرم‌افزار میک‌مک می‌باشد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های تحلیل ساختاری و تأیید خبرگان پژوهش پنج عامل تعاملات و شبکه‌سازی علمی بین‌المللی، ساختار سیاست‌گذاری و جهت‌دهی به پژوهش‌ها، اتخاذ رویکردهای میان‌رشته‌ای، سطح توانمندی، مهارت و خلاقیت پژوهشگران و همگامی پژوهشگران با تحولات نوظهور و فناورانه، به‌عنوان نیروهای پیشران در ساخت بدیل‌های‌ آینده برون‌دادهای علمی ایران در حوزه علوم انسانی شناخته شدند. نتیجه‌گیری: بهره‌گیری از این پنج پیشران اصلی و تأثیرگذار می‌تواند درک شفافی به مسئولین و سیاست‌گذاران این حوزه برای برنامه‌ریزی ارائه دهد.

    پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - پیشران¬های اثرگذار بر آینده پژوهش علوم انسانی ایران در افق 1420
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 51 , سال 13 , زمستان 1402

    هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه روندهای مؤثر و نیروهاي پیشران در حوزه علوم انسانی ایران انجام شده و به لحاظ هدف کاربردی است. روش:در این پژوهش از روش¬های پانل خبرگان، تحلیل اثرات متقاطع و از ابزارهای مرور ادبیات، مصاحبه، پانل، ماتریس اثرات متقاطع و نرم¬افزار میک& چکیده کامل

    هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه روندهای مؤثر و نیروهاي پیشران در حوزه علوم انسانی ایران انجام شده و به لحاظ هدف کاربردی است. روش:در این پژوهش از روش¬های پانل خبرگان، تحلیل اثرات متقاطع و از ابزارهای مرور ادبیات، مصاحبه، پانل، ماتریس اثرات متقاطع و نرم¬افزار میک¬مک استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل مدیران، خبرگان، متخصصان و پژوهشگران در حوزه¬ علوم انسانی و آینده¬پژوهی است که به روش نمونه¬گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر مصاحبه و پرسشنامه است. ابزار تحليل داده¬های پژوهش، نرم¬افزار میک-مک می¬باشد. یافته¬ها: بر اساس یافته‌های تحلیل ساختاری و تأیید خبرگان پژوهش پنج عامل تعاملات و شبکه‌سازی علمی بین‌المللی، ساختار سیاست‌گذاری و جهت‌دهی به پژوهش‌ها، اتخاذ رويکردهای ميان¬رشته‌اي، سطح توانمندی، مهارت و خلاقیت پژوهشگران و همگامی پژوهشگران با تحولات نوظهور و فناورانه، به‌عنوان نیروهای پیشران در ساخت بدیل‌های‌ آینده برون¬دادهای علمی ایران در حوزه علوم انسانی شناخته شدند. نتیجه¬گیری: بهره¬گیری از این پنج پیشران اصلی و تأثیرگذار می¬تواند درک شفافی به مسئولین و سیاست‌گذاران این حوزه برای برنامه¬ریزی ارائه دهد.

    پرونده مقاله