فهرست مقالات لیلا شکوهی امیرآبادی


  • مقاله

    1 - اثربخشی آموزش فرآیند حل مسأله خلاق (CPS)در بهبود سلامت عمومی و کاهش استرس ادارک شده در افراد وابسته به مصرف مواد مخدر
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 5 , بهار 1395
    زمینه: با توجه به اینکه مصرف مواد مخدر نقش مهمی در رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد و از آنجایی که افراد معتاد اغلب در مهارت های زندگی نقص داشته و سبک های حل مسأله ناکارآمـدی را در رویارویی با مسائل جاری زندگی به کار می گیرند، لذا بررسی سبک هـای تفکر و شیوه های حل مس چکیده کامل
    زمینه: با توجه به اینکه مصرف مواد مخدر نقش مهمی در رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد و از آنجایی که افراد معتاد اغلب در مهارت های زندگی نقص داشته و سبک های حل مسأله ناکارآمـدی را در رویارویی با مسائل جاری زندگی به کار می گیرند، لذا بررسی سبک هـای تفکر و شیوه های حل مسأله افراد مصرف کننده مواد و نیز شـیوه مقابلـه آنهـا بـا مـسائل و مـشکلات زندگی حائز اهمیت بسیار است. هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش فرآیند حل مسأله خلاق (CPS)در بهبود سلامت عمومی و کاهش استرس ادراک شده در افراد وابسته به مواد مخدر انجام شده است. روش پژوهش: در یک پژوهش نیمه تجربی پس از غربالگری های اولیه،46 نفر از افرادی که در یک مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در تهران، درمان نگهدارنده با متادون را شروع کرده بودند، در دو گروه آزمایش (23 نفر) و گواه ( 23 نفر) بررسی شدند. گروه آزمایش به مدت8 جلسه 60 دقیقه ای تحت درمان گروهیِ آموزش فرآیند حل مساله خلاق (CPS) قرار گرفتند و گروه گواه، روان درمانی خاصی دریافت نکردند. همه شرکت کنندگان در آغاز پژوهش، پایان دوره گروه درمانی و سه ماه پس از پایان گروه درمانی، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28)و استرس ادراک شده را تکمیل کردند و از نظر مورفین موجود در ادرارشان مورد سنجش قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها، روش های آمار توصیفی و آزمون کوواریانس به کار برده شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در دو گروه از نظر بهبود سلامت عمومی و کاهش استرس ادراک شده، تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: آموزش فرآیند حل مسأله خلاق در افزایش سلامت عمومی و کاهش استرس ادراک شده در گروه آزمایش مؤثر بوده است. پرونده مقاله