فهرست مقالات حمیدرضا خدادادی دیدانی


  • مقاله

    1 - طراحی مدل الزام سازمانی در سازمان بنادر و دریانوردی ایران
    منابع انسانی تحول آفرین , شماره 4 , سال 1 , زمستان 1401
    زمینه و هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل الزام سازمانی در کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران به روش داده بنیاد می‌باشد. روش بررسی: روش پژوهش حاضر کیفی و برای کشف مفاهیم و رابطه‌ها در داده‌های خام گردآوری شده حاصل از انجام مصاحبه با خبرگان است. استراتژی پژوهش، داده بنیاد چکیده کامل
    زمینه و هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل الزام سازمانی در کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران به روش داده بنیاد می‌باشد. روش بررسی: روش پژوهش حاضر کیفی و برای کشف مفاهیم و رابطه‌ها در داده‌های خام گردآوری شده حاصل از انجام مصاحبه با خبرگان است. استراتژی پژوهش، داده بنیاد بود و بر طبق نظریه استراوس و کوربین به عنوان یک رویکرد پژوهش کیفی استفاده شد. روش گردآوری داده‌های تحقیق از نوع پیمایشی–مقطعی است. منطق انتخاب اعضای نمونه، مبتنی بر نمونه‌گیری نظری و سپس گلوله برفی بوده است. یافته‌ها: یافته‌های محوری پژوهش در شش مجموعه اصلی به عنوان ابعاد الگوی پارادایمی الزام سازمانی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی و در قالب مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که الزام سازمانی در بین کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران تأثیر دارد. این مهم در قالب غنی‌سازی شغلی ؛ افزایش اثربخشی و کارایی؛ افزایش ایمنی و بهداشت کاری؛ ارتقای انگیزش کاری کارکنان؛ قانون گرایی ؛ مشارکت در تصمیم گیری سازمانی؛ امنیت شغلی وایجاد فرصت پیشرفت نمود پیدا می‌کند.نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که در صورت افزایش تعامل بین مدیران و کارکنان یک اعتماد کامل بین افراد و سازمان حاکم می‌شود، که شایعه پراکنی، سیاسی کاری و کم کاری کاهش می‌یابد؛ انرژی و انگیزه کارکنان به منظور افزایش عملکرد بالا می‌رود و کارکنان با تعهد بیشتری برای تحقق اهداف سازمانی تلاش می‌کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر توسعه منابع انسانی سازمان (مطالعه موردی: سازمان بنادر و دریانوردی)
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 6 , سال 2 , تابستان 1401
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر توسعه منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را تعداد ۱۷۶ نفر کارشناسان منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی و سایر بنادر تابعه این سازمان تشکیل می‌دهند. محقق با استفاده از پرسشنامه به چکیده کامل
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر توسعه منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را تعداد ۱۷۶ نفر کارشناسان منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی و سایر بنادر تابعه این سازمان تشکیل می‌دهند. محقق با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری داده‌های تحقیق و با رویکرد توصیفی و تحلیلی برای دستیابی به اهداف پژوهش اقدام نموده است. در این تحقیق از نرم‌افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عامل مهارت مدیریتی با میانگین 653/4، عامل کیفیت عملکرد کارکنان با میانگین 519/4، عامل سرعت عملکرد کارکنان با میانگین 348/4 و عامل ارتباطات سازمانی با میانگین 105/4 به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم بیشترین میانگین از نگاه کارشناسان را بدست‌آوردند. همچنین، با توجه به ضرایب پیرسون بدست آمده در مورد متغیرهای پژوهش، تأثیر فناوری اطلاعات بر هر 4 دسته عوامل توسعه منابع انسانی در سازمان بنادر و دریانوردی و رابطه معناداری بین فناوری اطلاعات بر عوامل مهارت مدیریتی، کیفیت عملکرد کارکنان، سرعت عملکرد کارکنان و ارتباطات سازمانی تأیید گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - شناسایی و اولویت‌بندی تقلب‌ها و تخلف‌های بیمه‌ای و پیشایندهای مؤثر بر آنها در حوزۀ بیمه‌های تکمیلی درمان: مطالعه در بیمۀ دانا استان سیستان و بلوچستان
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 10 , سال 3 , تابستان 1402
    باوجود پیشرفت‌های فراوان در شناسایی تقلب‌های بیمه‌ای، هزینه ایجاد شده در اثر این کلاهبرداری‌ها، برای شرکت‌های بیمه‌ای هم چنان درحال افزایش است. این پژوهش درپی شناسایی و اولویت‌بندی تقلبات و تخلفات بیمه‌ای و پیشایندهای مؤثر بر آنها در حوزه بیمه‌های تکمیلی درمان (بیمۀ دان چکیده کامل
    باوجود پیشرفت‌های فراوان در شناسایی تقلب‌های بیمه‌ای، هزینه ایجاد شده در اثر این کلاهبرداری‌ها، برای شرکت‌های بیمه‌ای هم چنان درحال افزایش است. این پژوهش درپی شناسایی و اولویت‌بندی تقلبات و تخلفات بیمه‌ای و پیشایندهای مؤثر بر آنها در حوزه بیمه‌های تکمیلی درمان (بیمۀ دانا استان سیستان و بلوچستان) است. روش مطالعه حاضر، در مرحله اول جمع‌آوری داده‌ها، اکتشافی و در مرحله دوم جمع‌آوری داده‌ها، پیمایشی می‌باشد. داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه و در ادامه از طریق پرسشنامه‌های متناسب با هر قسمت جمع‌آوری گردیده است. پرسشنامه‌ها براساس روش دلفی فازی سنتی تحلیل گردید. در جهت شناسایی تقلبات و تخلفات بیمه‌های تکمیلی درمان و پیشایندهای مرتبط با آن تعداد 16 نفر از خبرگان این حوزه به‌صورت غیر تصادفی مشخص شده و از آنها نظرخواهی انجام گرفت. نتایج با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Excell تحلیل شد. نتایج این تحقیق نشان داد که شرکت‌های بیمه به منظور جلوگیری از بروز تقلبات و تخلفات بیمه‌ای می‌توانند ضمن شناسایی مهم‌ترین علل ایجاد تخلفات با اعتبارسنجی دقیق نمایندگان و مشتریان، افزایش منابع انسانی، ایجاد امتیاز برای نمایندگان فاقد تخلفات و تعیین قوانین سختگیرانه در صنعت بیمه به کاهش تقلب و تخلف در شرکت‌های بیمه کمک شایانی برسانند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - فراترکیب تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 7 , سال 2 , پاییز 1401
    هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ابعاد جدید تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران بود. این پژوهش از طریق تحلیل فراترکیب انجام شد. بدین منظور، پس از جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی در محدوده زمانی 1980 تا 2022، 38 پژوهش که به صورت مستقیم موضوع تفکر چکیده کامل
    هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ابعاد جدید تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران بود. این پژوهش از طریق تحلیل فراترکیب انجام شد. بدین منظور، پس از جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی در محدوده زمانی 1980 تا 2022، 38 پژوهش که به صورت مستقیم موضوع تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان را بررسی کرده بودند، وارد مرحله تحلیل شدند. پژوهش‌های انتخاب شده برای کدگذاری وارد نرم افزار MAXQDA شد. پس از فرآیند کدگذاری، 60 کد متمایز شناسایی شد. از میان کدهای شناسایی شده، علاقه‌مندی به داشتن اطلاعات خوب (18)، هوشیاری نسبت به فرصت‌های استفاده از تفکر انتقادی (16)، شناسایی ایده‌های مشترک در حیطه‌های انتخاب شده (13)، اعتماد به فرایند جستجوگری منطقی (10) و صداقت در رویارویی با سوگیری‌ها و پیش داوری‌های فردی (9) به ترتیب بیشترین اهمیت را از نظر تعداد ارجاع در اصطلاحات پژوهشی داشتند. در مرحله بعد کدها در قالب 16 تم و در نهایت در 4 مفهوم (ابتکار فکری، بلوغ شناختی، مهارت‌های حل مسأله، هوش معنوی) تقسیم‌بندی شدند. دستیابی به مدلی جامع با روش فراترکیب از نوآوری‌های این پژوهش است که می‌تواند الگویی برای سایر پژوهش‌ها باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - طراحی مدل پیاده‌سازی هم پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور به روش آمیخته اکتشافی (مطالعه موردی: بانک سامان)
    پژوهش های مدیریت راهبردی , شماره 5 , سال 27 , زمستان 1400
    این مطالعه تلاش دارد تا با واکاوی هم‌پیمانی راهبردی، با ایجاد تصویری جامع از متغیرهایی که بر پیاده‌سازی هم‌پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور تأثیرگذار هستند، زمینه‌های تحقق اقدامات متعالی در این خصوص را فراهم سازد. روش انجام این پژوهش، کیفی و وضعیت موجود با رویکرد چکیده کامل
    این مطالعه تلاش دارد تا با واکاوی هم‌پیمانی راهبردی، با ایجاد تصویری جامع از متغیرهایی که بر پیاده‌سازی هم‌پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور تأثیرگذار هستند، زمینه‌های تحقق اقدامات متعالی در این خصوص را فراهم سازد. روش انجام این پژوهش، کیفی و وضعیت موجود با رویکرد گلیزری از راهبرد نظریه داده بنیاد، مدل سازی شده است. از 21 نفر از مدیران، خبرگان و متخصصانی که در پیاده‌سازی هم پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور مشارکت غیر رسمی داشته‌اند، مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام و داده‌ها، کدگذاری و بر اساس خانواده کدهای شش سی، مدل‌سازی شد. از تحلیل مصاحبه‌ها، 378 کد، 78 مفهوم و 17 مقوله ظهور یافت. نیاز به پیاده‌سازی هم‌پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور به عنوان پدیده محوری معرفی شد و مقوله‌های دیجیتالی شدن فرایندهای مالی و پولی، بانکداری دیجیتال و دیدگاه فراسازمانی به منزله علل، کسب مزیت رقابتی و ارتباط سازنده با مشتریان به منزله تغییرات همگام، پشتیبانی مدیریت، فناوری اطلاعات و فضای دیجیتال به منزله زمینه، بانکداری الکترونیکی، ریسک‌پذیری و خدمات آنلاین به منزله شرایط، ارتقای سیستم‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها و مشتری محوری به منزله اقتضائات، افزایش رضایت مشتریان، افزایش سودآوری و کاهش هزینه‌های عملیاتی به منزله پیامدهای پیاده‌سازی هم پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور معرفی شدند. در این پژوهش، با تحلیل مؤلفه‌های مؤثر، وضعیت موجود پیاده‌سازی هم پیمانی راهبردی در سازمان‌های مشتری محور از نگاه سه مجموعه خبره، متخصص و مطلع نسبت به پیاده‌سازی هم پیمانی راهبردی در بانک‌های خصوصی و دولتی و مؤسسات مالی و اعتباری، واکاوی و در قالب مدل مقاله ارائه شده است. پرونده مقاله