فهرست مقالات شیما شهرکی قدیمی


  • مقاله

    1 - بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر هوش هیجانی و اجتماعی کودکان
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 4 , سال 6 , پاییز 1397
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر هوش هیجانی و اجتماعی کودکان بود. این پژوهش تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کودکان 12-7 ساله شهر تهران در سال 1396 بودند که از میان آنها 40 کودک با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخ چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر هوش هیجانی و اجتماعی کودکان بود. این پژوهش تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کودکان 12-7 ساله شهر تهران در سال 1396 بودند که از میان آنها 40 کودک با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 50 دقیقه‌ای با روش تئاتر پداگوژیک آموزش دید. گروه‌ها پرسشنامه‌های هوش هیجانی (شوت و همکاران، 1998) و هوش اجتماعی ترومسو (سیلورا و همکاران، 2001) را تکمیل کردند. داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS-20 و با روش مانکووا تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در هر دو متغیر هوش هیجانی و اجتماعی کودکان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر تئاتر پداگوژیک باعث افزایش معنادار هوش هیجانی و اجتماعی کودکان شد (05/0P<). نتایج حاکی از اهمیت تئاتر پداگوژیک در بهبود هوش هیجانی و اجتماعی کودکان بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اثربخشی نمایش درمانی بر مولفه‌های عاطفی، جسمی و روانی دلزدگی زناشویی در زنان
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 1 , سال 6 , بهار 1398
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی نمایش درمانی بر مولفه‌های عاطفی، جسمی و روانی دلزدگی زناشویی در زنان انجام شد. این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان 35-25 ساله دارای مشکلات زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره ش چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی نمایش درمانی بر مولفه‌های عاطفی، جسمی و روانی دلزدگی زناشویی در زنان انجام شد. این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان 35-25 ساله دارای مشکلات زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد در فصل بهار سال 1397 بودند. نمونه پژوهش 44 زن بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (هر گروه 22 زن) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه‌ای با روش نمایش درمانی آموزش دید. داده‌ها با پرسشنامه دلزدگی زناشویی پاینز (1996) جمع‌آوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در مولفه‌های عاطفی، جسمی و روانی دلزدگی زناشویی زنان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر نمایش درمانی باعث بهبود مولفه‌های عاطفی، جسمی و روانی دلزدگی زناشویی در زنان شد (05/0P<). نتایج حاکی از اهمیت نمایش درمانی در بهبود مولفه‌های عاطفی، جسمی و روانی دلزدگی زناشویی در زنان بود. در نتیجه درمانگران می‌توانند از روش نمایش‌درمانی برای بهبود مولفه‌های دلزدگی زناشویی زنان استفاده کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک بر ارتقاء سطح هوش هیجانی در کودکان 7تا12 ساله شهر تهران
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 2 , سال 8 , تابستان 1397
    چکیدهمقدمه:هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر ارتقاء هوش هیجانی در کودکان 12-7 سال تهرانی بود. مواد و روش: روش پژوهش حاضر تجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون دو گروهی می‌باشد. طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کن چکیده کامل
    چکیدهمقدمه:هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر ارتقاء هوش هیجانی در کودکان 12-7 سال تهرانی بود. مواد و روش: روش پژوهش حاضر تجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون دو گروهی می‌باشد. طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل از یک گروه آزمایش و گروه کنترل معادل تشکیل می شود. جامعه آماری در این پژوهش عبارتست کلیه کودکان کارکنان ناجا 12-7 ساله ساکن در مناطق 22 گانه شهر تهران می باشد. گروه نمونه مشتمل بر 40 کودک(20 پسر و 20 دختر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و با استفاده از ابزار پژوهش، مورد ارزیابی قرارگرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی کودکان و نوجوانان شات بود، داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد روش تئاتر پداگوژیک با اندازه اثر 62/0 میزان هوش هیجانی کودکان را افزایش می دهد. نتیجه گیری:با توجه به یافته های پژوهش ، پیشنهاد می شود استفاده از بازی های نمایشی کودکان، جهت بازنمایی نقاط مهم شخصیتی کودکان دبستانی مورد توجه قرار گیرد.کلید واژه: تئاتر پداگوژیک ، هوش هیجانی ،کودکان پرونده مقاله