فهرست مقالات سمیه ابراهیمی دلار


  • مقاله

    1 - اثربخشی روش تدریس حل مساله برتفکر نقادانه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم شهر بیرجند
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1401
    چکیدهمقدمه و هدف:پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیرروش تدریس حل مسأله برتفکر نقادانه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم شهر بیرجند انجام گرفت.روش شناسی پژوهش: این پژوهش به شیوه مطالعه مداخله ای با طرح پیش آزمون _پس آزمون با گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری مورد مطالعه د چکیده کامل
    چکیدهمقدمه و هدف:پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیرروش تدریس حل مسأله برتفکر نقادانه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم شهر بیرجند انجام گرفت.روش شناسی پژوهش: این پژوهش به شیوه مطالعه مداخله ای با طرح پیش آزمون _پس آزمون با گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری مورد مطالعه دانش‌آموزان پایه ششم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1400_1399بوده است که به شیوه نمونه‌گیری خوشه ای تصادفی دو پایه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شد. با استفاده از روش تدریس حل مسأله به دانش‌آموزان درس علوم تدریس شد و گروه کنترل به صورت معمول آموزش دیدند. قبل و بعد از اعمال متغیر مستقل (تدریس حل مسأله) از دانش‌آموزان پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد. جهت سنجش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام وتیلور (1999) وجهت سنجش تفکر نقادانه دانش‌آموزان از پرسشنامه گرایش به تفکر نقادانه کالیفرنیا (فاسیون، 1992) استفاده شده است. داده ها با استفاده از مطالعات آمار توصیفی و استنباطی و استفاده از آزمون های آماری شاپیرو-ویلک (جهت بررسی نرمالیتی)، آزمون لون (جهت بررسی همگنی واریانس ها) و تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیره و به کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان‌دهنده این است که آموزش با رویکرد حل مسأله بر تفکر نقادانه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر معنی‌داری دارد (05/0>P). پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بهبود درک دانش آموزان پایه دوم ابتدایی از چگونگی جمع و تفریق اعداد سه رقمی به روش تکنیکی(تجربه ای مبتنی بر درس پژوهی)
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 12 , سال 3 , زمستان 1402
    مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بهبود درک دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی از چگونگی جمع و تفریق اعداد سه رقمی به روش تکنیکی انجام گرفت. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه روش موردی کیفی بوده است. جامعه آماری دانش‌آموزان پایه دوم دو کلاس ۲۵و۲۳ نفره دبستان دخترانه سما ش چکیده کامل
    مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بهبود درک دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی از چگونگی جمع و تفریق اعداد سه رقمی به روش تکنیکی انجام گرفت. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه روش موردی کیفی بوده است. جامعه آماری دانش‌آموزان پایه دوم دو کلاس ۲۵و۲۳ نفره دبستان دخترانه سما شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بودند. در این مطالعه از دو دسته داده‌های کیفی و کمی استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌های کیفی، مصاحبه با ۹ نفراز معلمان گروه درس‌پژوهی بوده است که دارای تجربه‌های آموزشی در مقطع ابتدایی بودند. برای تحلیل داده‌های به دست آمده از روش کدگذاری استفاده شد. داده‌های کمی شامل نتایج آزمون ریاضی پایه دوم قبل و بعد از اجرای فرآیند درس‌پژوهی است. یافته‌ها: به کمک روش‌شناسی مدل برخواسته از داده‌ها و تحلیل متن‌های حاصل از مصاحبه‌های انجام شده، نتایج حاصل از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی تشریح شده و در کدگذاری باز به ۳۲ عبارت، کدگذاری محوری به ۱۲ عبارت و کدگذاری گزینشی به ۶ عبارت دست یافته شد. همچنین نتایج آزمون‌های دانش‌آموزان نشان داد روش درس‌پژوهی بر یادگیری دانش‌آموزان پایه دوم در جمع و تفریق اعداد سه رقمی به روش تکنیکی موثر بوده است. پرونده مقاله