فهرست مقالات افسانه عزیزی علویجه


  • مقاله

    1 - مطالعة تأثیر دو روش یاددهی - یادگیری ترکیبی (سنتی و تلفن همراه) و (سنتی و وبلاگ و تالار گفتگو) بر انگیزة پیشرفت دانش‌آموزان پایه نهم
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1397
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش تدریس ترکیبی (سنتی و وبلاگ، تالار گفتگو) و روش تدریس (سنتی و تلفن همراه) برای یادگیری انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان پایه نهم انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی با گروه گواه و شاهد است. جامعة آماری پژوهش 100 نفر از دانش‌آموزان پایه نهم در منطق چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش تدریس ترکیبی (سنتی و وبلاگ، تالار گفتگو) و روش تدریس (سنتی و تلفن همراه) برای یادگیری انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان پایه نهم انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی با گروه گواه و شاهد است. جامعة آماری پژوهش 100 نفر از دانش‌آموزان پایه نهم در منطقه 20 تهران ناحیه 5 در سال تحصیلی 1394-95 که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و به 4 گروه 25 نفری دانش‌آموزان دختر و پسر دسته‌بندی شدند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه هرمنس (1977) صورت گرفت. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه به میزان 84/0 به دست آمد است. داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های آمار توصیفی نظیر (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی نظیر (آزمون t مستقل و t وابسته) با نرم‌افزار spss22 به دست آمد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که مؤلفه‌های انگیزه پیشرفت در 3 مؤلفه اعتمادبه‌نفس، سخت‌کوشی و پشتکار در گروه دانش‌آموزان پسر وبلاگ و تالار گفتگو در برانگیختن انگیزه پیشرفت موفق‌تر عمل کرده و در مؤلفه آینده عملکرد یکسانی از هر دو روش دیده شد. در گروه دانش‌آموزان دختر در مؤلفه اعتمادبه‌نفس و پشتکار استفاده از وبلاگ و تالار گفتگو بهتر و در مؤلفه آینده نقش تلفن همراه مؤثرتر بوده است و در آخر در مؤلفه سخت‌کوشی نقش هر دو روش یکسان بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رضایت‌مندی دانش‌آموزان پایه دهم از آموزش به شیوه مشارکتی سنتی- ترکیبی بر پایه سه روش منتخب
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 5 , سال 8 , زمستان 1396
    هدف از این پژوهش، مطالعه اثربخشی یاددهی- یادگیری سنتی بر پایه آموزش مشارکتی مبتنی بر روش استفاده از پاورپوینت، وبلاگ و تالار گفت‎وگو و شبکه مجازی بر رضایت‌مندی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دهم بود. این پژوهش به روش نیمه تجربی برای دانش‌آموزان پایه دهم رشته علوم چکیده کامل
    هدف از این پژوهش، مطالعه اثربخشی یاددهی- یادگیری سنتی بر پایه آموزش مشارکتی مبتنی بر روش استفاده از پاورپوینت، وبلاگ و تالار گفت‎وگو و شبکه مجازی بر رضایت‌مندی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دهم بود. این پژوهش به روش نیمه تجربی برای دانش‌آموزان پایه دهم رشته علوم تجربی در سال تحصیلی 96 -1395 منطقه 20 تهران انجام شد. از میان دبیرستان‌های دخترانه، 3 کلاس درس (16 نفر، 13 نفر و 18 نفر) از دانش‌آموزان به صورت خوشه‌ای انتخاب و برای درس زیست‌شناسی اجرا شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات علاوه بر نمرات تحصیلی، پرسش‌نامه رضایت‎مندی محقق ساخته بود. روایی محتوایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با روش آزمون مجدد (0/76 =r) تأیید گردید. استفاده از آزمون t وابسته برای بررسی نمرات پیشرفت درسی انتخاب و جهت تحلیل داده‌ها از آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانس‌ها و تحلیل ANOVA برای بررسی اثرگذاری سه روش یادگیری منتخب (پاورپوینت، وبلاگ و تالار گفت‌وگو وشبکه‌های مجازی) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که روش یادگیری مشارکتی در پیشرفت درسی و میزان رضایت از روش تدریس و یادگیری مؤثر است. بر اساس یافته‌ها، بیشترین تأثیرگذاری مربوط به استفاده از روش وبلاگ و تالار گفت‎وگو است. یکی از دلایل استفاده از وبلاگ مربوط به مرتب بودن داده‌ها بدون محدودیت، ارایه دادن مطالب، رنگی نشان دادن مطالب، اضافه کردن صدا تصویر، اضافه شدن لینک‌ها به ترتیب سودمندی در یک قسمت از کار است. پرونده مقاله