فهرست مقالات محسن تقی زاده


  • مقاله

    1 - تأثیر آموزش به کمک نقشة مفهومی بر پیشرفت تحصیلی درس زیست‌شناسی دانش‌آموزان سال سوم متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1397
    این پژوهش با هدف تعیین تأثیر شیوة آموزش به کمک نقشة مفهومی بر میزان یادگیری درس زیست‌شناسی و به‌ویژه در راستای یادگیری معنی‌دار اجرا شد. برای این منظور از یک طرح نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. جامعة آماری این پژوهش دانش آموزان سال سوم متوسطه علوم تجربی چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تعیین تأثیر شیوة آموزش به کمک نقشة مفهومی بر میزان یادگیری درس زیست‌شناسی و به‌ویژه در راستای یادگیری معنی‌دار اجرا شد. برای این منظور از یک طرح نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. جامعة آماری این پژوهش دانش آموزان سال سوم متوسطه علوم تجربی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 92-93 بود که دو کلاس به روش نمونه‌گیری هدفمند (که هر کلاس شامل 20 نفر بود) انتخاب شدند که در گروه کنترل فراگیران به شیوة مرسوم درس‌های مذکور را یاد می‌گرفتند و در گروه آزمایشی، مطالب درسی در قالب نقشه‌های مفهومی به دانش‌آموزان ارائه شد. تأثیر این کاربندی بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در درس زیست‌شناسی از طریق آزمون‌های پیشرفت تحصیلی با شاخص‌های مقبول روایی و پایایی اندازه‌گیری شد. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که آموزش نقشة مفهومی بر میزان پیشرفت تحصیلی درس زیست‌شناسی و همچنین یادگیری معنادار آن تأثیر مثبتی داشته است. پرونده مقاله