پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
13
,
بهار
1395
هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه شهروند جهانی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی است. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. واحد تحلیل نیز جمله و تصویر انتخاب شد. جامعه آماری، کتاب مطالعات ششم دوره ابتدایی در سال تحصیلی 93-92 است و نمونه آما چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه شهروند جهانی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی است. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. واحد تحلیل نیز جمله و تصویر انتخاب شد. جامعه آماری، کتاب مطالعات ششم دوره ابتدایی در سال تحصیلی 93-92 است و نمونه آماری در این پژوهش برابر با جامعه یعنی کل کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم است. ابزار اندازه گیری در این پژوهش سیاهه شهروند جهانی آکسفام بود. این سیاهه از 3 حیطه اصلی: الف) حیطه شناختی، ب) حیطه مهارتی و ج) حیطه نگرشی و 15 مؤلفه تشکیل شده است که روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تعیین گردید. جهت سنجش پایایی نیز از 3 کدگذار مستقل استفاده شد که ضریب همسانی کدگذاری آنها 83/0 بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و جدول) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داهها نشان میدهد که 97/20% کل جملات و تصاویر برنامه درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم مربوط به حیطه شناختی، 03/3% مربوط به حیطه مهارتی و 34/1% مربوط به حیطه نگرشی است.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره1,سال
3
,
بهار
1392
رشد و توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه و عجین شدن آن با زندگی مردم، موجب تبدیل شدن جامعه به جامعهای الکترونیک شده است. کشور ما نیز برای این که بتواند، همگام با جامعه الکترونیک گام بردارد، باید به مقوله آموزش شهروند الکترونیک بیش از پیش توجه کند و در این میان، چکیده کامل
رشد و توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه و عجین شدن آن با زندگی مردم، موجب تبدیل شدن جامعه به جامعهای الکترونیک شده است. کشور ما نیز برای این که بتواند، همگام با جامعه الکترونیک گام بردارد، باید به مقوله آموزش شهروند الکترونیک بیش از پیش توجه کند و در این میان، نظام آموزشی و برنامهدرسی نقش کلیدی بر عهده میگیرند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی جایگاه شهروند الکترونیک در کتاب کار و فنآوری ششم دبستان بود. این پژوهش، از نوع مطالعات کاربردی و با روش کمی و از نوع تحلیل محتوا بود و واحد تحلیل جمله و تصویر انتخاب شد. سیاهه جمعآوری اطلاعات در این پژوهش استاندارد مهارتی و آموزشی شهروند الکترونیک گروه برنامهریزی درسی فنآوری اطلاعات سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بود. این استاندارد از 3 مؤلفه اصلی: الف) دانش و مهارتهای رایانهای پایه، ب) دانش و مهارت جستوجوی اطلاعات و ج) مشارکت الکترونیکی و شهروندی تشکیل شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و جدول) استفاده شد. نتایج نشان داد که 05/80% کل جملات و تصاویر کتاب مربوط به دانش و مهارتهای رایانهای پایه و 22/10% مربوط به دانش و مهارت جستوجوی اطلاعات است. همچنین، در این کتاب به مؤلفه مشارکت الکترونیکی و شهروندی پرداخته نشده و جمله یا تصویری به این مؤلفه اختصاص داده نشده است. مؤلفههای غیرمرتبط نیز 73/9% کل جملات و تصاویر را در این کتاب به خود اختصاص داده است.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره4,سال
5
,
پاییز
1393
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از اینترنت بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی بوده است. این پژوهش در سال تحصیلی 93-1392 به روش شبهتجربی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری را کل دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدای چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از اینترنت بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی بوده است. این پژوهش در سال تحصیلی 93-1392 به روش شبهتجربی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری را کل دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی منطقه سرچهان، به تعداد 185 نفر تشکیل داده است. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 120 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دادهها، پرسشنامه محققساخته رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بود. پایایی آزمون از طریق آلفای کرونباخ 0/87 به دست آمد. روایی ابزار نیز توسط 5 نفر از متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی و همچنین، با استفاده از نظرات 20 نفر از آموزگاران و مدیران تأیید شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون t گروههای مستقل و با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که استفاده از اینترنت موجب افزایش رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان میشود. همچنین، نتایج نشان داد که استفاده از اینترنت موجب افزایش مهارتهای احترام گذاشتن به دیگران، مسؤولیتپذیری، دوستیابی و مشارکت در فعالیتهای گروهی شده است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد