فهرست مقالات نجمه سلطانی نژاد


  • مقاله

    1 - دلالت‌های حاکم بر برنامه درسی در رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به پدیده جهانی‌شدن با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1397
    هدف پژوهش، فهم دلالت‌های حاکم بر برنامه درسی در رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به پدیده جهانی‌شدن از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی است. تربیت فراگیرانی با ذهنیتی جهانی و مبتنی بر رویکردهای اسلامی وظیفه‌ای استراتژیک است که پیش روی مدیریت منابع انسانی در نهادهای آموزشی قرار دار چکیده کامل
    هدف پژوهش، فهم دلالت‌های حاکم بر برنامه درسی در رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به پدیده جهانی‌شدن از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی است. تربیت فراگیرانی با ذهنیتی جهانی و مبتنی بر رویکردهای اسلامی وظیفه‌ای استراتژیک است که پیش روی مدیریت منابع انسانی در نهادهای آموزشی قرار دارد. روش پژوهش، تحلیل منطقی فرارونده و حوزه پژوهش اسناد، متون و منابع مرتبط با تعلیم و تربیت اسلامی و جهانی‌شدن به‌طور عام و اسناد و منابع و آثار آیت‌الله جوادی آملی به‌طور خاص بوده؛ که تمام متون مربوط به نظرات آیت‌الله جوادی آملی در حوزه تعلیم و تربیت و جهانی‌شدن به‌صورت کل شمار و به روش نمونه‌گیری هدفمند موردمطالعه قرار گرفتند. مبتنی بر دیدگاه ایشان چهار نوع تعلیم و تربیت در عرصه نظام‌های تعلیم و تربیتی با خروجی خاص هر یک از آن‌ها قابل طرح است. همچنین از دو رویکرد الهی و الحادی در برنامه درسی در سطح جهان نام‌برده شده که هر یک هدف، روش، محتوا و شیوه ارزشیابی خاصی دارد. توجه به برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌ها، اهداف، محتوا، روش‌ها، راهبردهای آموزشی و ارزشیابی در هر برنامه درسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ماهیت برنامه درسی با رویکرد الهی تحت تأثیر فلسفه و منابع ارزشمند دینی است که با توجه به عوامل ذکر شده، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اسلامی سازی مدارس بر اساس «نظریه بازگشت به خود» استاد مطهری
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 11 , پاییز 1393
    تفکر استاد در زمینه مسائل اخلاقی، تفکری روشمند و بنیادی است. وی به روش‌ها و قالب‌ها به همان اندازه می‌اندیشد که به محتوا و اهداف. از دیدگاه شهید مطهری، مسأله خود راگم کردن و خود را نیافتن و در مقابل خود را بازیافتن ریشه‌ای عمیق در معارف اسلامی دارد. پژوهش حاضر، کوششی اس چکیده کامل
    تفکر استاد در زمینه مسائل اخلاقی، تفکری روشمند و بنیادی است. وی به روش‌ها و قالب‌ها به همان اندازه می‌اندیشد که به محتوا و اهداف. از دیدگاه شهید مطهری، مسأله خود راگم کردن و خود را نیافتن و در مقابل خود را بازیافتن ریشه‌ای عمیق در معارف اسلامی دارد. پژوهش حاضر، کوششی است که با هدف شناسایی راهکار اسلامی سازی مدارس بر اساس نظریه بازگشت به خود استاد شهید مطهری انجام گرفته است. برای این منظور، با استفاده از روش الگوی تحلیل محتوای قیاسی، گذری اجمالی بر دیدگاه شهید مطهری در زمینه شناخت انسان، معرفت شناسی و ارزش‌شناسی داشته، بر مبنای این سه دیدگاه، اهداف اسلامی سازی مدارس و فرایند اسلامی سازی مدارس در دو سطح دانش و دانش‌آموز مورد بررسی واقع شده است. پرونده مقاله