فهرست مقالات معصومه ترکاشوند


  • مقاله

    1 - بررسی نقش واسطه‌گری انگیزۀ اخلاقی و هیجانات اخلاقی در تأثیر گسست اخلاقی بر قلدری(دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران)
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 23 , بهار 1401
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش واسطه ای هیجانات اخلاقی و انگیزه اخلاقی، در تأثیر گسست اخلاقی بر قلدری بود. برای دستیابی به این هدف، از بین کلیۀ دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران، با استفاده از روش های خوشه‌ای و تصادفی ساده 486 دانش آموز انتخاب گردید که شا چکیده کامل
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش واسطه ای هیجانات اخلاقی و انگیزه اخلاقی، در تأثیر گسست اخلاقی بر قلدری بود. برای دستیابی به این هدف، از بین کلیۀ دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران، با استفاده از روش های خوشه‌ای و تصادفی ساده 486 دانش آموز انتخاب گردید که شامل 254 دانش آموز پسر و 232 دانش آموز دختر بود. شرکت کنندگان در این پژوهش به چهار پرسشنامۀ قلدری، گسست اخلاقی، هیجانات اخلاقی و پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ انگیزۀ اخلاقی که همگی دارای روایی و پایایی بودند، پاسخ دادند. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر و با کمک نرم افزارهای spss22 و PLS-SEM تجزیه و تحلیل شد. با توجه به سطح معناداری یافته ها و همچنین استاندارد بودن دیگر شاخص های مورد بررسی، هر دو فرضیۀ پژوهش تأیید شده و نشان داده شد که انگیزۀ اخلاقی و هیجانات اخلاقی هر دو نقش واسطه ای بین گسست اخلاقی و قلدری دارند (05/0≥α)؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که مطابق با مفهوم عاملیت اخلاقی از نظریۀ شناختی اجتماعی بندورا، برای بررسی رفتارهای اخلاقی افراد، علاوه بر عوامل شناختی و استدلال اخلاقی، می باید به عوامل هیجانی نیز توجه نمود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اثر هیجانات اخلاقی و هویت اخلاقی به عنوان میانجی در رابطه بین گسست اخلاقی و قلدری در مدارس ابتدایی شهر تهران
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1402
    زمینه و هدف: این پژوهش به منظور بررسی نقش واسطه­ای هیجان و هویت اخلاقی، در ارتباط بین گسست اخلاقی و قلدری انجام شد. روش­: بدین منظور، از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران در سال 98-9 چکیده کامل
    زمینه و هدف: این پژوهش به منظور بررسی نقش واسطه­ای هیجان و هویت اخلاقی، در ارتباط بین گسست اخلاقی و قلدری انجام شد. روش­: بدین منظور، از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران در سال 98-97 بود، نمونه 486 دانش­آموز با استفاده از روش­ خوشه­ای انتخاب شد که شامل 254 دانش­آموز پسر و 232 دانش­آموز دختر بود. شرکت­کنندگان در این پژوهش به چهار پرسش‌نامه قلدری تورنبرگ و جانگرت، گسست اخلاقی تورنبرگ و جانگرت، هیجان اخلاقی تورنبرگ و همکاران و هویت اخلاقی آکویینو و رید پاسخ دادند. روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم­افزارهای SPSS22 و PLS-SEM جهت تجزیه و تحلیل بکار گرفته شد. یافته­ ها: نشان داده شد که هویت اخلاقی و هیجان اخلاقی هر دو نقش واسطه­ای در رابطه بین گسست اخلاقی و قلدری دارند. نتیجه ­گیری: بنابراین، می­توان نتیجه گرفت که مطابق با مفهوم عاملیت اخلاقی از نظریه شناختی اجتماعی بندورا، جهت بررسی رفتارهای اخلاقی افراد، افزون بر عوامل شناختی و استدلال اخلاقی، می­بایست به عوامل هیجانی نیز توجه نمود. پرونده مقاله