زن و مطالعات خانواده
,
شماره2,سال
15
,
تابستان
1401
بیماری کروناویروس باعث تغییراتی در زندگی افراد شده است که ممکن است بر رضایت آنها از زندگی تأثیر بگذارد. همچنین روابط سازنده بین فردی و توانایی ذهنخوانی از جمله عوامل تأثیرگذار بر زندگی زوجین میباشد. با توجه به اینکه روابط این متغیرها با رضایت زناشویی در دوران کروناویر چکیده کامل
بیماری کروناویروس باعث تغییراتی در زندگی افراد شده است که ممکن است بر رضایت آنها از زندگی تأثیر بگذارد. همچنین روابط سازنده بین فردی و توانایی ذهنخوانی از جمله عوامل تأثیرگذار بر زندگی زوجین میباشد. با توجه به اینکه روابط این متغیرها با رضایت زناشویی در دوران کروناویروس مورد بررسی قرار نگرفته است، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رضایت زناشویی زنان متأهل در دوران همهگیری کروناویروس براساس مهارتهای ارتباطی بین فردی و توانایی ذهنخوانی انجام شد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل همه زنان متأهل 18 تا 60 ساله بود که به صورت اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. نمونه پژوهش شامل 368 نفر بودند که به صورت آنلاین به فرم کوتاه پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ (1993)، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی منجمی زاده (1391) و آزمون ذهنخوانی بارون – کوهن (2001) پاسخ دادند. از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام در SPSS-22 برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین مهارتهای ارتباطی بین فردی و توانایی ذهنخوانی با رضایت زناشویی وجود داشت. نتایج همچنین نشان داد که مهارتهای ارتباطی بین فردی و ذهنخوانی قادر به پیش بینی رضایت زناشویی زنان متأهل بودند. براساس نتایج پژوهش حاضر، مهارتهای ارتباطی بین فردی و توانایی ذهنخوانی از جمله عوامل تأثیرگذار بر رضایت زناشویی زنان متأهل در دوران همهگیری کروناویروس میباشند و باید در مداخلات مربوط به رضایت زناشویی مورد توجه قرار گیرند.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره1,سال
9
,
بهار
1398
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر تحمل پریشانی و هراس اجتماعی بر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش علی – مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه و هنرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاد چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر تحمل پریشانی و هراس اجتماعی بر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش علی – مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه و هنرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از فرمول کوکران و با روش طبقهای نسبتی، 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر و پرسشنامه هراس اجتماعی کانر استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (مانووا) و آزمون تجزیه تابع تشخیص تحلیل شدند. یافتههای مانووا نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه با استفاده زیاد و کم زیاد از شبکههای اجتماعی در تمام مولفههای تحمل پریشانی (تحمل، جذب، ارزیابی و تنظیم) و هراس اجتماعی (ترس و اجتناب) وجود داشت و دانشآموزان با استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی ، تحمل پریشانی کمتر و هراس اجتماعی بیشتری داشتند. همچنین تجزیه تابع تشخیص، به یک تابع تشخیص معنادار منجر شد که طبق این تابع مؤلفه تنظیم، جذب، ارزیابی از تحمل پریشانی و مؤلفه ترس و اجتناب از هراس اجتماعی، دارای بالاترین توان در تمایز دو گروه از دانشآموزان بودند. براساس نتایج حاضر، تحمل پریشانی و هراس اجتماعی از عوامل مرتبط با استفاده از شبکههای اجتماعی هستند.
پرونده مقاله
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
شماره4,سال
13
,
پاییز
1395
هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در کنشهای اجرایی نوجوانان مبتلا به اختلال تنیدگی پس ضربهای بود. بدین منظور، در چهارچوب طرح تجربی تکآزمودنی خطوط پایه چندگانه با ورود پلکانی، 3 نوجوان (2 دختر و 1 پسر) از مراکز آموزش کودکان کار چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در کنشهای اجرایی نوجوانان مبتلا به اختلال تنیدگی پس ضربهای بود. بدین منظور، در چهارچوب طرح تجربی تکآزمودنی خطوط پایه چندگانه با ورود پلکانی، 3 نوجوان (2 دختر و 1 پسر) از مراکز آموزش کودکان کار شهر کرج با استفاده از ابزارهای تشخیصی (مصاحبه بالینی ساختاریافته و مقیاس تأثیر رویداد) بهصورت نمونهبرداری دردسترس انتخاب شدند. افراد انتخابشده بهصورت تکی، طی 20 جلسه تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند و همه افراد در سه مرحله (قبل از آموزش، مراحل آموزش و دو ماه پیگیری) بهوسیله پاره تست فراخنای ارقام وکسلر(مستقیم و معکوس) و آزمون برو/نرو ارزیابی شدند. بهمنظور تحلیل دادهها از شاخصهای تغییر روند، شیب، بازبینی نمودارها و برای تعیین معناداری بالینی از شاخص کوهن، درصد بهبودی و اندازه اثر استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش حافظه کاری هیجانی به افزایش توانایی شرکتکنندگان در توانایی حافظه کاری و بازداری از مرحله پیشازآموزش تا پیگیری منجر شده است. با توجه به نتایج پژوهش، میتوان گفت آموزش حافظه کاری هیجانی، گزینه مناسبی برای افزایش توانایی کنشهای اجرایی نوجوانان مبتلابه اختلال تنیدگی پسضربهای است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد