فهرست مقالات ناهید شیرانی


  • مقاله

    1 - چگونگی آموزش خلاقیت محور ریاضی در مراکز پیش دبستانی اصفهان
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 4 , سال 7 , پاییز 1396
    هدف: این پژوهش با هدف تشخیص مفاهیم ریاضی مورد تدریس در مراکز پیش از دبستان اصفهان و بررسی میزان خلاقانه بودن نحوه تدریس و ارزشیابی آن مفاهیم، انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است، ابتدا با بررسی کتب، مقالات، تستهای شایستگی ریاضی در بدو ورود به دبستان و م چکیده کامل
    هدف: این پژوهش با هدف تشخیص مفاهیم ریاضی مورد تدریس در مراکز پیش از دبستان اصفهان و بررسی میزان خلاقانه بودن نحوه تدریس و ارزشیابی آن مفاهیم، انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است، ابتدا با بررسی کتب، مقالات، تستهای شایستگی ریاضی در بدو ورود به دبستان و مفاهیم مورد تدریس در کشورهای دیگر، سه پرسشنامه در رابطه با مفاهیم ریاضی مورد نیاز در دوران قبل از دبستان و انواع روشهای تدریس و ارزشیابی خلاقیت محور آن مفاهیم تهیه شد و روایی و پایایی آنها بررسی شد. سپس به روش تصادفی خوشه ای 70 پیش دبستانی از بین دو ناحیه انتخاب شدند و به مربیان آنها پرسشنامه های طراحی شده داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای t-تک نمونه‌ای، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون خی دو استفاده گردید. نتیجه: نتایج نشان داد مفاهیم ضروری مانند ردیف کردن اعداد بهم ریخته تا ده، تناظر یک به یک مفهوم نمادها تا ده و شمارش اشکال پنهان مفاهیمی هستند که به ندرت آموزش داده می شوند. همچنین برای آموزش، به جای استفاده از روشهایی که خلاقیت را در کودکان بالا می برد، بطور معنی داری اکثرا از روش پرسش و پاسخ استفاده می شود و برای ارزیابی یادگیری نوآموزان، اکثرا نظر والدین بررسی می شود. بررسی رابطه سطح تحصیلات و نیز سابقه کار مربیان با میزان مفاهیم مورد تدریس، تفاوت معناداری را نشان نداد. در نهایت با توجه به نتایج بدست آمده، برای اصلاح وضعیت کنونی راهکارهای عملی ارائه گردید. پرونده مقاله