دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره5,سال
16
,
زمستان
1394
هدف این پژوهش، پیشبینی نشخوار فکری براساس سازگاری اجتماعی و هیجانی در بیماران مبتلا به وسواس فکری ـ عملی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ بیماران دچار اختلال وسواس فکری ـ عملی مراجعهکننده به مراکز درمانی دولتی شهر تهران در سال 1391 بودند. نمونۀ شامل چکیده کامل
هدف این پژوهش، پیشبینی نشخوار فکری براساس سازگاری اجتماعی و هیجانی در بیماران مبتلا به وسواس فکری ـ عملی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ بیماران دچار اختلال وسواس فکری ـ عملی مراجعهکننده به مراکز درمانی دولتی شهر تهران در سال 1391 بودند. نمونۀ شامل 50 بیمار بود که به روش نمونهگیری در دسترس از بین مراجعان به بیمارستان امام حسین(ع) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون پاسخ نشخواری (هوکسما و مارو، 1991) و سیاهۀ سازگاری (بل، 1961) استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید. ضریب همبستگی پیرسون حاکی از رابطه منفی و معنادار بین سازگار هیجانی و اجتماعی با نشخوار فکری بود(01/0>P ). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سازگاری اجتماعی و هیجانی بهطور معنادار نشخوار فکری را پیشبینی میکنند (05/0>P ). بنابراین با درمانهایی که به افزایش سازگاری هیجانی و اجتماعی کمک میکنند، میتوان از بروز نشخوارهای فکری در بیماران مبتلا به وسواس فکری عملی جلوگیری کرد.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره4,سال
20
,
پاییز
1398
بدسرپرستی در کودکان، مشکلات رفتاری و هیجانی شدیدی را به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر کاهش مشکلات درونیسازی و برونیسازی کودکان بدسرپرست انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی بهصورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. 21 نف چکیده کامل
بدسرپرستی در کودکان، مشکلات رفتاری و هیجانی شدیدی را به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر کاهش مشکلات درونیسازی و برونیسازی کودکان بدسرپرست انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی بهصورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. 21 نفر از کودکان مقیم در دو مرکز شبهخانواده در شهر تهران با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوة تصادفی در دو گروه قرار گرفتند،11 کودک در گروه آزمایش و 10 کودک در گروه کنترل شرکت داشتند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای مداخله هنردرمانی گروهی و گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از فهرست رفتاری کودک آخنباخ استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه کاهش معناداری در مشکلات درونیسازی شده شامل تحریکپذیری، اضطراب/ افسردگی، گوشهگیری و نشانههای بدنی و همچنین مشکلات برونیسازی شده شامل پرخاشگری داشتند. با توجه به یافتههای پژوهش، به نظر میرسد هنردرمانی بتواند بهعنوان روشی مؤثر و کارآمد در کاهش مشکلات رفتاری هیجانی کودکان بدسرپرست در مداخلات به کار گرفته شود.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره5,سال
20
,
زمستان
1398
هدف این پژوهش بررسی نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در پیشبینی شدت علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. جامعة آماری همة دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 بودند. نمونة مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که با روش نمونهگیری چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در پیشبینی شدت علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. جامعة آماری همة دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 بودند. نمونة مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای باورهای فراشناختی (ولز و کارت رایت هاتون، 2004)، راهبردهای کنترل فکر (ولز و دیویس، 1996) و اضطراب اجتماعی (کانور، دیویدسون و چرچیل،2000) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان باورهای فراشناختی، مؤلفههای باورهای منفی درباره نگرانی و اطمینان شناختی و از میان راهبردهای کنترل فکر، مؤلفههای نگرانی، تنبیه و کنترل اجتماعی شدت علائم اضطراب اجتماعی را پیشبینی میکنند (05/0>P)؛ بنابراین نتایج پژوهش حاضر از مدل فراشناختی اضطراب حمایت میکند و به نظر میرسد تغییر باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل میتواند در کاهش علائم اضطراب اجتماعی مؤثر واقع شود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد