فهرست مقالات سید مرتضی علوی اعلا


  • مقاله

    1 - بررسی نقش سبک‌های تربیتی خانواده‌های سنتی ومدرن بر عملکرد تحصیلی فرزندان
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1393
    کیفیت و محتوای همه نظام‌های آموزشی تا حد زیادی متأثر از برنامه ریزی دقیق و کاربرد ابزار وسبک‌های تربیتی متناسب است که بتواند در پیشبرد اهداف آموزشی جامعه نقش آفرینی کند. پژوهش حاضر، بررسی ومقایسه نقش سبک‌های تربیتی خانواده‌های سنتی ومدرن برعملکرد تحصیلی فرزندان است که ب چکیده کامل
    کیفیت و محتوای همه نظام‌های آموزشی تا حد زیادی متأثر از برنامه ریزی دقیق و کاربرد ابزار وسبک‌های تربیتی متناسب است که بتواند در پیشبرد اهداف آموزشی جامعه نقش آفرینی کند. پژوهش حاضر، بررسی ومقایسه نقش سبک‌های تربیتی خانواده‌های سنتی ومدرن برعملکرد تحصیلی فرزندان است که بیان کننده سبک علمی ـ کاربردی خانواده‌های سنتی و مدرن در تربیت و عملکرد تحصیلی و ارائه راهکار به آنهاست که مربیان اصلی فرزندان هستند. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی پیرسون است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دبیرستان منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران که در سال تحصیلی 91 ـ 92 مشغول به تحصیل بودند، شامل می‌شود که از بین آنها 428 نفر (192 دختر و 236 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ملاک عملکرد، بر اساس معدل کتبی سال قبل یا ترم گذشته‌شان بود. برای جمع‌آوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته با تعداد 42 پرسش استفاده شد. به منظور برآورد همسانی درونی، ازروش آلفای کرانباخ ابتدا برروی یک نمونه50 نفری که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، اجرا گردید و ضریب اعتبار محاسبه شده 871 /0 به دست آمد. نتایج نشان دادند که 1 ـ سبک‌های تربیتی می‌توانند پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی کنند. 2 ـ بین متغیرهای سبک‌های تربیتی و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. )05/0> (p3ـ بین میانگین نمره‌های دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد؛ یعنی پسران بیشتر از دختران به سبک تربیتی مدرن پرورش می‌یابند. 4 ـ درسبک تربیت ترکیبی (سنتی و مدرن) تفاوت معناداری بین دختران و پسران وجود نداشته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی تاثیر نااطمینانی نرخ ارز بر صادرات خرما‌ی ایران کاربرد روش خودتوضیح با وقفه گسترده(ARDL)
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 1 , سال 7 , بهار 1394
    مقاله حاضر به بررسی تغییرات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت نااطمینانی نرخ ارز بر حجم صادراتی خرما‌ی ایران طی دوره زمانی1390-1359 می‌پردازد. بدین منظور ابتدا برای محاسبه شاخص نااطمینانی نرخ‌ارز از الگوی واریانس ناهمسانی شرطی اتورگرسیو تعمیم‌یافته (GARCH)، استفاده شد. سپس به منظور چکیده کامل
    مقاله حاضر به بررسی تغییرات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت نااطمینانی نرخ ارز بر حجم صادراتی خرما‌ی ایران طی دوره زمانی1390-1359 می‌پردازد. بدین منظور ابتدا برای محاسبه شاخص نااطمینانی نرخ‌ارز از الگوی واریانس ناهمسانی شرطی اتورگرسیو تعمیم‌یافته (GARCH)، استفاده شد. سپس به منظور بررسی رابطه بین نااطمینانی نرخ ارز و حجم صادراتی خرما‌ الگوی خود‌توضیح با وقفه‌های گسترده(ARDL) به­کار گرفته شد. بر اساس نتایج این پژوهش نااطمینانی نرخ‌ارز اثر منفی و معنی‌داری بر حجم صادراتی خرما در کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد. همچنین مطابق انتظار، درآمد کشورهای وارد‌کننده و تولید داخلی خرما اثرات مثبت و معنی‌داری بر صادرات خرما دارد. اما قیمت صادراتی خرما تاثیر منفی بر حجم صادراتی خرما دارد. بنابراین ایجاد اطمینان در بازارهای ارز می‌تواند باعث توسعه صادرات این محصول مهم کشاورزی شود. این اطمینان می­تواند با    شکل­گیری سیستم شناور مدیریت شده که همراه با تورم قابل تعدیل باشد به وجود آید.
     
    طبقه­بندیJEL :Q17, F31, C22 پرونده مقاله