فهرست مقالات اسماعیل آزادی


  • مقاله

    1 - بررسی اثربخشی کار در اتاق تاریک بر افزایش دامنه توجه دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 1 , سال 6 , بهار 1394
    این تحقیق با هدف بررسی اثر بخشی کار در اتاق تاریک بر افزایش دامنه نگهداری توجه در دانش­آموزان عقب­مانده ذهنی انجام گرفت. به این منظور 24 دانش­آموز عقب­مانده ذهنی به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به­صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم چکیده کامل
    این تحقیق با هدف بررسی اثر بخشی کار در اتاق تاریک بر افزایش دامنه نگهداری توجه در دانش­آموزان عقب­مانده ذهنی انجام گرفت. به این منظور 24 دانش­آموز عقب­مانده ذهنی به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به­صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. سپس هر دو گروه به وسیله آزمون دقت سنج تولوز پیرون به عنوان پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری 8 ماهه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانش­آموزان گروه آزمایش طی 12 هفته، 72 جلسه مداخله دریافت کردند. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط بین-درون آزمودنی­ها (آمیخته) استفاده شد. یافته­ها نشان داد بعد از پایان مداخله تفاوت معناداری بین نمرات دو گروه در سطح 05/0>P به چشم می­خورد. در نتیجه چنین استنباط می­شود که کار در اتاق تاریک باعث افزایش توجه و نگهداری توجه در دانش­آموزان با عقب­ماندگی ذهنی شده است. بنابراین در مدارس آموزش کودکان با نیازهای ویژه می­توان از اتاق تاریک به­منظور افزایش دامنه توجه دانش­آموزان استفاده کرد. پرونده مقاله