چکیده
مقدمه: استعاره قابلیت انتقال و مفهومسازی مطالب پیچیده و با حجم زیاد را در قالب یک جمله یا متن کوتاه دارد و این دلیلی برای استفاده از آن در علوم مختلف است. فواید استفاده از استعاره در آموزش و رواندرمانی نیز اثباتشده است. استعاره باعث کاهش مقاومت مراجع، سادهسازی و قابلدرک کردن مفاهیم انتزاعی، بهبود ارتباط درمانگر و مراجع و ماندگاری مطالب در ذهن مراجع میشود.
هدف: این پژوهش باهدف طراحی و اعتبار یابی بسته روانی- آموزشی مبتنی بر استعاره برای تبیین و مفهومسازی طرحوارههای ناسازگار اولیه حوزه طرد و بریدگی انجامشده است.
روش: پژوهشگر بر اساس مبانی طرحواره درمانی و استعارههای مراجعان، برای هر طرحواره حوزه طرد و بریدگی 5 استعاره (درمجموع 25 استعاره) طراحی و تدوین کرد و برای روایابی در اختیار پنل متخصصان 13 نفری قرار داد تا علاوه بر روایی کیفی، روایی محتوایی به شیوه کمی نیز انجام شود. در روایابی کمی از دو ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که از بین 25 استعاره، 23 استعاره مقدار ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوایی بالاتر از اندازه موردنیاز)54/0≤ (CVRو )79/0≤ (CVIرا به دست آورده و معتبر شناخته شدند. مقدار ضریب نسبی روایی محتوا برای کل بسته آموزشی 84/0 و شاخص روایی محتوا 95/0 محاسبه شد.
نتیجهگیری: با توجه به فواید و کاربردهای استعاره در فرایند آموزش و رواندرمانی و بر اساس نتایج روایابی استعارههای طراحیشده، میتوان
از این بسته روانی- آموزشی، در آموزش و جلسات طرحواره درمانی استفاده کرد.
پرونده مقاله