فهرست مقالات بهمن خانی


  • مقاله

    1 - نقش هویت ملی و سرمایه فرهنگی در ارتقای آموزش شهروند جهانی
    نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1400
    هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی در ارتقای آموزش شهروند جهانی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و برحسب نوع داده‌ها آمیخته (کیفی ـ کمی) و رویکرد کیفی از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری (بازمحوری ـ انتخابی) و رویکرد کمی، روش پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی در ارتقای آموزش شهروند جهانی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و برحسب نوع داده‌ها آمیخته (کیفی ـ کمی) و رویکرد کیفی از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری (بازمحوری ـ انتخابی) و رویکرد کمی، روش پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان (اعضای هیأت علمی استان هرمزگان)، با استفاده از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند و اصل اشباع، 14 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی جامعه آماری از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی استان هرمزگان با استفاده از جدول مورگان انتخاب و نمونه آماری 185 نفر به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی از فیش‌برداری و مصاحبه حضوری نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه‌های محقق‌ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مؤلفه‌های هویت ملی (تعلق خاطر به نمادها، اسطوره‌های ملی و مذهبی، فرهنگ و روش اسلامی، نقش تاریخ، احساس تعلق به فرهنگ، روش زندگی ایرانی، آشنایی با میراث جهانی) و سرمایه فرهنگی (حالت تجسم‌یافته ذهنی، حالت تجسم‌یافته عینی، حالت نهادی شده) بر روی آموزش شهروند جهانی دارای بار عاملی بالای 5/0 هستند و از لحاظ آماری در سطح معنی‌دار قرار دارند و مدل ارائه شده با توجه به شاخص‌های AGFI، GFI، RASEA دارای برازش مناسب است و به مسئولان نظام‌های آموزشی پیشنهاد می‌شود جهت افزایش و ارتقای سطح آموزش شهروند جهانی به مؤلفه‌های سرمایه فرهنگی تأکید و توجه خاص داشته باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش هویت ملی و سرمایه فرهنگی در ارتقای آموزش شهروند جهانی
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1400
    هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی در ارتقای آموزش شهروند جهانی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و برحسب نوع داده‌ها آمیخته (کیفی ـ کمی) و رویکرد کیفی از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری (بازمحوری ـ انتخابی) و رویکرد کمی، روش پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی در ارتقای آموزش شهروند جهانی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و برحسب نوع داده‌ها آمیخته (کیفی ـ کمی) و رویکرد کیفی از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری (بازمحوری ـ انتخابی) و رویکرد کمی، روش پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان (اعضای هیأت علمی استان هرمزگان)، با استفاده از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند و اصل اشباع، 14 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی جامعه آماری از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی استان هرمزگان با استفاده از جدول مورگان انتخاب و نمونه آماری 185 نفر به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی از فیش‌برداری و مصاحبه حضوری نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه‌های محقق‌ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مؤلفه‌های هویت ملی (تعلق خاطر به نمادها، اسطوره‌های ملی و مذهبی، فرهنگ و روش اسلامی، نقش تاریخ، احساس تعلق به فرهنگ، روش زندگی ایرانی، آشنایی با میراث جهانی) و سرمایه فرهنگی (حالت تجسم‌یافته ذهنی، حالت تجسم‌یافته عینی، حالت نهادی شده) بر روی آموزش شهروند جهانی دارای بار عاملی بالای 5/0 هستند و از لحاظ آماری در سطح معنی‌دار قرار دارند و مدل ارائه شده با توجه به شاخص‌های AGFI، GFI، RASEA دارای برازش مناسب است و به مسئولان نظام‌های آموزشی پیشنهاد می‌شود جهت افزایش و ارتقای سطح آموزش شهروند جهانی به مؤلفه‌های سرمایه فرهنگی تأکید و توجه خاص داشته باشند. پرونده مقاله