هدف از این مقاله، ارائه الگویی جهت شناسایی مؤلفههای اصلی تأثیرگذار بر معنا بخشی در راستای جذب گردشگر، با مطالعه موردی بازارهای سنتی و تاریخی سنندجی و آصف سنندج و بازار قیصری نقیب سلیمانیه، میباشد. برای این منظور از روش تحقیق کیفی – کمی، استفاده شده است. در بخش ک چکیده کامل
هدف از این مقاله، ارائه الگویی جهت شناسایی مؤلفههای اصلی تأثیرگذار بر معنا بخشی در راستای جذب گردشگر، با مطالعه موردی بازارهای سنتی و تاریخی سنندجی و آصف سنندج و بازار قیصری نقیب سلیمانیه، میباشد. برای این منظور از روش تحقیق کیفی – کمی، استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق مصاحبه با نمونهای شامل 16 خِبره انجام شده است و به روش کدگذاری باز، محوری 105 و در نهایت انتخابی، واژههای کلیدی شناسایی گردید؛ که منتج به پرسشنامهای 74 سؤالی در هشت مؤلفه عملکردی – اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، عاطفی– ادراکی، فنی- کالبدی، معماری، سیاسی و مرمت- باززنده سازی شده است. در بخش کمی تحقیق، پرسشنامه در دو نسخه فارسی و کردی، به وسیله نمونههای کمکی 20 نفر از مراجعهکنندگان به بازارها و با استفاده از روایی محتوا و پایایی ضریب آلفای کرونباخ، استاندارد شده است. تعداد 190 پرسشنامه فارسی در بین افراد حاضر در بازار سنندج و 40 نسخه کردی از پرسشنامه در بازار سلیمانیه، توزیع شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملیِ تأییدی، مدل نهایی مبتنی بر مؤلفهها عملکردی – اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، عاطفی– ادراکی، فنی- کالبدی، معماری، سیاسی و مرمت- باززنده سازی تأیید گردید. بر اساس نتایج آزمون T مستقل، بازار سلیمانیه از نظر مؤلفههای عاطفی- ادراکی، فنی – کالبدی و فرهنگی، به طور معنیداری نسبت به بازار سنندج از وضعیت بهتری برخوردار بود در حالی که در مؤلفههای اجتماعی، معماری و مؤلفهی نیاز به امر مرمت – احیاء، بازار سنندج در شرایط بهتری قرار دارد. همچنین در مؤلفههای سیاسی و مرمت- احیا تفاوت معنیدار نیست. (05/0P>)
پرونده مقاله
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
شماره4,سال
12
,
پاییز
1399
هدف از این مقاله، ارائه الگویی جهت شناسایی مؤلفههای اصلی تأثیرگذار بر معنا بخشی در راستای جذب گردشگر، با مطالعه موردی بازارهای سنتی و تاریخی سنندجی و آصف سنندج و بازار قیصری نقیب سلیمانیه، میباشد. برای این منظور از روش تحقیق کیفی – کمی، استفاده شده است. در بخش ک چکیده کامل
هدف از این مقاله، ارائه الگویی جهت شناسایی مؤلفههای اصلی تأثیرگذار بر معنا بخشی در راستای جذب گردشگر، با مطالعه موردی بازارهای سنتی و تاریخی سنندجی و آصف سنندج و بازار قیصری نقیب سلیمانیه، میباشد. برای این منظور از روش تحقیق کیفی – کمی، استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق مصاحبه با نمونهای شامل 16 خِبره انجام شده است و به روش کدگذاری باز، محوری 105 و در نهایت انتخابی، واژههای کلیدی شناسایی گردید؛ که منتج به پرسشنامهای 74 سؤالی در هشت مؤلفه عملکردی – اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، عاطفی– ادراکی، فنی- کالبدی، معماری، سیاسی و مرمت- باززنده سازی شده است. در بخش کمی تحقیق، پرسشنامه در دو نسخه فارسی و کردی، به وسیله نمونههای کمکی 20 نفر از مراجعهکنندگان به بازارها و با استفاده از روایی محتوا و پایایی ضریب آلفای کرونباخ، استاندارد شده است. تعداد 190 پرسشنامه فارسی در بین افراد حاضر در بازار سنندج و 40 نسخه کردی از پرسشنامه در بازار سلیمانیه، توزیع شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملیِ تأییدی، مدل نهایی مبتنی بر مؤلفهها عملکردی – اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، عاطفی– ادراکی، فنی- کالبدی، معماری، سیاسی و مرمت- باززنده سازی تأیید گردید. بر اساس نتایج آزمون T مستقل، بازار سلیمانیه از نظر مؤلفههای عاطفی- ادراکی، فنی – کالبدی و فرهنگی، به طور معنیداری نسبت به بازار سنندج از وضعیت بهتری برخوردار بود در حالی که در مؤلفههای اجتماعی، معماری و مؤلفهی نیاز به امر مرمت – احیاء، بازار سنندج در شرایط بهتری قرار دارد. همچنین در مؤلفههای سیاسی و مرمت- احیا تفاوت معنیدار نیست. (05/0P>)
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد