فهرست مقالات مریم محسن پور


  • مقاله

    1 - مروری نقادانه بر آزمون های سنجش حس عدد
    آموزش و ارزشیابی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1401
    حس عدد در دهه‌ی اخیر در آموزش ریاضی مورد توجه زیادی قرار گرفته و برای کسب مهارت‌های پیشرفته‌تر در ریاضی مورد نیاز است. با توجه به اهمیت حس عدد در آموزش ریاضی مدرسه‌ای و به خصوص در سال‌های پیش از دبستان و دبستان، شناخت شیوه‌های اندازه‌گیری و سنجش این مهارت مهم است. پژوهش چکیده کامل
    حس عدد در دهه‌ی اخیر در آموزش ریاضی مورد توجه زیادی قرار گرفته و برای کسب مهارت‌های پیشرفته‌تر در ریاضی مورد نیاز است. با توجه به اهمیت حس عدد در آموزش ریاضی مدرسه‌ای و به خصوص در سال‌های پیش از دبستان و دبستان، شناخت شیوه‌های اندازه‌گیری و سنجش این مهارت مهم است. پژوهش حاضر با هدف معرفی آزمون‌های مورد استفاده‌ی پژوهشگران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آزمون‌ها با روش مرور نقادانه نگاشته شده است. پس از جست‌وجو در پایگاه ‌های اسکوپوس، وب آف ساینس و پایگاه‌های داخلی اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و نورمگز در بازه زمانی 2012 تا 2022، 75 مطالعه با کلید واژه‌ی حس عدد بازیابی شد. از این تعداد 22 مطالعه طبق ملاک مرتبط بودن با سنجش حس عدد دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و دبستانی انتخاب شدند. معیار خروج شامل مقاله‌های مروری، مقاله‌های مربوط به گروه سنی بالای 12 سال و گروه سنی کمتر از 5 سال و مقاله‌های تحلیل محتوای کتاب‌های درسی بود. با بررسی آزمون‌های مورد استفاده در مطالعات منتخب، 6 آزمون شناسایی و با استفاده از نشانگرهای تعیین شده، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد همه‌ی آزمون‌های سنجش حس عدد به مؤلفه‌‌های شمارش، تشخیص اعداد، مقایسه اعداد و عملیات روی اعداد پرداخته‌اند. با توجه به نتایج، پیشنهادهایی در راستای طراحی یک آزمون بومی جهت سنجش حس عدد ارائه شد. پرونده مقاله