-
مقاله
1 - عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان از منطقه بومگردشگری میانجنگل شهرستان فساعلوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 9 , سال 23 , پاییز 1400زمینه و اهداف: ارزشگذاری اقتصادی با کمی نمودن منافع، گامی مؤثر در راستای بهبود سیاستهای زیستمحیطی به منظور حفظ و توسعه صنعت بومگردشگری است. لذا هدف اصلی این مطالعه استخراج تمایل به پرداخت گردشگران برای بازدید از منطقه بومگردشگری میانجنگل شهرستان فسا است. روش بررسی چکیده کاملزمینه و اهداف: ارزشگذاری اقتصادی با کمی نمودن منافع، گامی مؤثر در راستای بهبود سیاستهای زیستمحیطی به منظور حفظ و توسعه صنعت بومگردشگری است. لذا هدف اصلی این مطالعه استخراج تمایل به پرداخت گردشگران برای بازدید از منطقه بومگردشگری میانجنگل شهرستان فسا است. روش بررسی: دادههای مورد نیاز با روش ارزشگذاری مشروط و سؤالهای دوگانه یکطرفه و تکمیل 542 پرسشنامه در فروردین سال 1398جمعآوری شد. به منظور برآورد تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان و تشخیص عوامل مؤثر بر آن از مدل رگرسیون نرمال سانسور شده استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که متغیرهای سن سرپرست و بعد خانواده تأثیر منفی و معنیداری بر تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان از این منطقه گردشگری دارند. همچنین تأثیر متغیرهای سطح تحصیلات سرپرست خانواده، درآمد و تعداد سفرهای تفریحی سالانه خانواده به تفرجگاههای طبیعی بر تمایل به پرداخت گردشگران مثبت و معنیدار برآورد شد. تأثیر متغیر جنس نیز نشان داد که تمایل به پرداخت زنان سرپرست خانواده بیشتر از مردان است. میانگین تمایل به پرداخت گردشگران برای اقامت و بازدید یک روزه از منطقه بومگردشگری میانجنگل شهرستان فسا معادل 205205 ریال برآورد شد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه سیاستهای حمایتی دولت در راستای افزایش قدرت خرید خانوادههای کمدرآمد و پرجمعیت و همزمان افزایش آگاهی خانوادهها در زمینه بومگردی میتواند منجر به گسترش فرهنگ گردشگری و افزایش تعداد سفرهای تفریحی به منطقه مورد مطالعه شود. پرونده مقاله -
مقاله
2 - برآورد تمایل به پرداخت مصرفکنندگان برای گوشت مرغ بدون آنتیبیوتیک در شهر شیرازفصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1401مقدمه و هدف: در کشورهای توسعهیافته به دلیل ارتقای استانداردهای زندگی و افزایش اهمیت سلامتی در بین افراد جامعه و همچنین افزایش آگاهی مصرفکنندگان از مزایای محصولات سالم، میزان تقاضا برای انواع محصولات غذایی سالم از جمله مرغ بدون آنتیبیوتیک افزایش یافته چکیده کاملمقدمه و هدف: در کشورهای توسعهیافته به دلیل ارتقای استانداردهای زندگی و افزایش اهمیت سلامتی در بین افراد جامعه و همچنین افزایش آگاهی مصرفکنندگان از مزایای محصولات سالم، میزان تقاضا برای انواع محصولات غذایی سالم از جمله مرغ بدون آنتیبیوتیک افزایش یافته است. در این مطالعه تمایل مصرف کنندگان برای پرداخت گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک ارزیابی شده است. مواد و روشها: در این مطالعه تمایل به پرداخت مصرفکنندگان برای گوشت مرغ بدون آنتیبیوتیک در شهر شیراز با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط و سؤالهای انتها باز برآورد شد. دادههای مورد نیاز با تکمیل 576 پرسشنامه در اردیبهشت سال 1397 جمعآوری شد. یافته ها: نتایج نشان داد متغیرهای جنسیت، سطح تحصیلات، بعد خانوار و درآمد اثر معنی داری بر تمایل به پرداخت اضافه برای گوشت مرغ بدون آنتیبیوتیک دارند. تحلیل دادهها نشان داد که بیش از 90% مصرفکنندگان به طور متوسط حاضر به پرداخت 19490 ریال اضافه برای هر کیلوگرم گوشت مرغ بدون آنتیبیوتیک نسبت به معمولی میباشند. بحث و نتیجه گیری: بنابر نتایج این مطالعه بازار مصرف بالقوهای برای گوشت مرغ بدون آنتیبیوتیک در شهر شیراز وجود دارد و تولیدکنندگان میتوانند با عرضه گوشت مرغ بدون آنتیبیوتیک از مزایای آن بهرهمند شوند. پرونده مقاله