فهرست مقالات احمد سیبی


  • مقاله

    1 - بررسی عوامل موثر در طراحی جاده‏ های جنگلی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)
    تحقیقات منابع طبیعی تجدید شونده , شماره 1 , سال 3 , بهار 1391
    رشد و توسعه منابع طبیعی همراه با اجرای برنامه های حفاظتی در ارتباط مستقیم با توسعه جاده های جنگلی و سهولت دسترسی به اعماق جنگل ها به ویژه در مناطق کوهستانی قرار دارد. امروزه می‎توان حجم زیادی از اطلاعات را با استفاده از قابلیت GIS در طراحی و ارزیابی مسیرها طی زمان چکیده کامل
    رشد و توسعه منابع طبیعی همراه با اجرای برنامه های حفاظتی در ارتباط مستقیم با توسعه جاده های جنگلی و سهولت دسترسی به اعماق جنگل ها به ویژه در مناطق کوهستانی قرار دارد. امروزه می‎توان حجم زیادی از اطلاعات را با استفاده از قابلیت GIS در طراحی و ارزیابی مسیرها طی زمان کوتاهی مدیریت نمود. بنابراین در ‎این تحقیق با هدف ایجاد نقشه قابلیت عبور مناسب جاده های جنگلی، کوهستانی و توده های جنگلی در ‎سری 8 اسپی رود با توجه به اصول فنی جاده های جنگلی پس از جمع آوری داده ها و نقشه های مورد نیاز اقدام به شناسایی عوامل موثر در ‎عبور جاده ها در ‎منطقه مورد مطالعه گردید. سپس برای تهیه نقشه های پایه جهت بررسی در ‎محیط GIS اقدام به تولید مدل رقومی زمین با استفاده از نقشه 3D گردید. در مرحله بعد در ‎محیط Arc map نقشه های عوامل موثر در ‎طراحی جاده شامل شیب، جهت، خاکشناسی، زمین شناسی، تیپ بندی، موجودی در ‎هکتار و ارتفاع با فرمت رستری تهیه گردید. سپس طبقات نقشه های تهیه شده با توجه به اهمیت طبقات در ‎دامنه نسبی 1 تا 9 رتبه بندی شدند. با توجه به تأثیر عوامل فوق با استفاده از تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اقدام به ارزش گذاری نقشه ها شد تا وزن نسبی هر نقشه بدست آید. با تلفیق نقشه های وزن داده شده عوامل مؤثر در ‎محیط GIS، نقشه قابلیت عبور جاده حاصل گردید. نتایج بدست آمده در ‎این تحقیق نشان داد که با استفاده از این روش می‎ توان مناطق دارای پتانسیل مناسب جهت عبور جاده ها با توجه به و یژگی جاده های جنگلی و کوهستانی شمال کشور را شناسایی کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - طراحی شبکه جاده‎های جنگلی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی در محیط GIS
    تحقیقات منابع طبیعی تجدید شونده , شماره 18 , سال 5 , زمستان 1393
    تحقیقی جهت تعیین مناسب ترین شبکه جاده های جنگلی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در سال 1392 در سری 7 حوزه ی 38 سردآبرود چالوس به اجرا درآمد. ابتدا مدل رقومی زمین برای بررسی و طراحی مسیر جاده های جنگلی در فرمت TIN‌ و با استفاده از نقشه سه بعدی سازمان جنگل&lrm چکیده کامل
    تحقیقی جهت تعیین مناسب ترین شبکه جاده های جنگلی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در سال 1392 در سری 7 حوزه ی 38 سردآبرود چالوس به اجرا درآمد. ابتدا مدل رقومی زمین برای بررسی و طراحی مسیر جاده های جنگلی در فرمت TIN‌ و با استفاده از نقشه سه بعدی سازمان جنگل‎ها با مقیاس 25000:1 تهیه گردید. سپس به کمک این مدل نسبت به تهیه نقشه های پایه شامل نقشه شیب، جهت و نقشه فاصله خطوط میزان 10 متری اقدام شد. در مرحله بعد اقدام به رقومی سازی نقشه های زمین‎شناسی، خاک‎شناسی، تیپ‎بندی، طراحی مسیرهای پیشنهادی و پارسل‎بندی از کتابچه طرح جنگلداری گردید. هشت عامل موثر در طراحی مسیر جاده های جنگلی در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت که عبارتند از تیپ جنگل، زمین شناسی، خاکشناسی، فاصله از جاده موجود، شبکه هیدروگرافی منطقه، شیب منطقه، جهت های جغرافیایی منطقه و نقاط چشم‎انداز که میزان تاثیر هر کدام با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی، وزن دهی شدند. نقشه قابلیت عبور مسیر منطقه ‌با در نظر گرفتن وزن آنها با روی هم گذاری این هشت در محیط GIS عامل تولید گردید. سپس با وارد کردن شیب طولی مناسب (با توجه به نوع جاده) در برنامه PEGGER اقدام به پیش‎بینی و ارزیابی سریع سه واریانت از مسیرهای مختلف جاده شد. ارزیابی مسیر پیشنهادی سازمان و مسیرهای طراحی شده با استفاده از روش Backmond و نقشه قابلیت عبور مسیر بود. نتایج ارزیابی نشان داد که مسیر پیشنهادی با تراکم 39/9 متر در هکتار و پوشش 33/85 درصد بهترین حالت را از نظر شبکه جاده های جنگلی دارا می‎باشد. پرونده مقاله