هدف: امروزه کارآفرینی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها دارد و در این بین ایجاد انگیزههای لازم برای کارآفرینی و گسترش فرهنگ کارآفرینی اساسی و تعیینکننده است. محققان نقش فرهنگ ملی در این زمینه را تعیینکننده میدانند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمایل کارآفر چکیده کامل
هدف: امروزه کارآفرینی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها دارد و در این بین ایجاد انگیزههای لازم برای کارآفرینی و گسترش فرهنگ کارآفرینی اساسی و تعیینکننده است. محققان نقش فرهنگ ملی در این زمینه را تعیینکننده میدانند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر فرهنگ ملی انجام گرفت.
روش: این پژوهش به لحاظ روش، از نوع پیمایشی و از لحاظ ماهیت و هدف نیز توصیفی-کاربردی بود. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات مورد نیاز محقق، پرسشنامه محقق ساخته بوده که در طیف لیکرت بصورت پنج گزینهای تنظیم شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود. بر اساس آمار مأخوذه از آموزش دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، تعداد 9000 نفر در دورههای کارشناسی، کارشناسیارشد و دکترای تخصصی دانشکده مدیریت و اقتصاد مشغول به تحصیل هستند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در دسترس بود. بعد از تأیید روایی ابزار جمعآوری اطلاعات با ضریب لاوشه و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه در اختیار گروه پاسخگویان قرار گرفت و ضریب آلفا 0/79 بود. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی از آمارههایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، میانه، انحراف معیار و جداول و نمودارهای ستونی استفاده گردید. در سطح استنباطی برای آزمون فرضیهها از رگرسیون استفاده گردید. نرمافزار مورد استفاده SPSS 24 بود.
یافتهها: تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر فرهنگ ملی تأثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا تأثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر نگرش فردگرایانه تأثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بررفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر نگرش جنسیتی تأثیر ندارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر رویکرد استراتژیک تأثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر روابط قدرت تأثیر ندارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر اجتناب از عدم اطمینان تأثیر ندارد.
پرونده مقاله
هدف: امروزه گردشگری نقش مهمی در کارآفرینی و اشتغالزایی دارد و در این بین صنایع هتلداری نقش مهمی در درآمدزایی برای صنعت گردشگری کشور دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل شخصیتی و تسهیلگرهای محیطی بر انگیزههای کارآفرینی در صنایع هتلداری انجام شد.
روش: این پژوهش چکیده کامل
هدف: امروزه گردشگری نقش مهمی در کارآفرینی و اشتغالزایی دارد و در این بین صنایع هتلداری نقش مهمی در درآمدزایی برای صنعت گردشگری کشور دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل شخصیتی و تسهیلگرهای محیطی بر انگیزههای کارآفرینی در صنایع هتلداری انجام شد.
روش: این پژوهش به لحاظ روشی از نوع پیمایشی و از لحاظ ماهیت و هدف نیز توصیفی-کاربردی بود. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات موردنیاز محقق، پرسشنامه بود که در طیف لیکرت بصورت پنجگزینهای تنظیم شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران و کارکنان هتل، حسابداری، داخلی، میز غذا و کارشناسانی که حداقل 5 سال سابقه کار دارند و در مجموعه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی مشغول به کار هستند، که براساس آمار ماخوذه 700 نفر به عنوان مدیر و کارشناسان و کارکنان بخشهای ذکرشده هستند. براساس فرمول کوکران و در سطح خطای 5% تعداد 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند به علت در دسترسبودن فهرست اسامی کارکنان، روش نمونهگیری تصادفی ساده است که در این روش شانس انتخاب هر فرد برای پاسخگویی به سؤالات برابر است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی از آمارههایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، میانه، انحراف معیار و جداول و نمودارهای ستونی استفاده گردید. نرمافزار مورد استفاده SPSS 24 بود. برای آزمون فرضیهها از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS V3 استفاده گردید.
یافتهها: تمامی متغیرهای تحقیق بجز دو متغیر خلاقیت و انگیزههای روانشناختی دارای میانگین بیشتر از متوسط نظری دارند. نتایج نشان داد: عوامل شخصیتی بر انگیزههای کارآفرینی تأثیر ندارد. عوامل شخصیتی بر تسهیلگرهای محیطی کارآفرینی تأثیر مثبت دارد. انگیزههای کارآفرینی بر عوامل شخصیتی تأثیر ندارد. تسهیلگرهای محیطی کارآفرینی بر عوامل شخصیتی تأثیر مثبت دارد. انگیزههای کارآفرینی بر تسهیلگرهای محیطی تأثیر مثبت دارد. تسهیلگرهای محیطی کارآفرینی بر انگیزههای کارآفرینی تأثیر مثبت دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد