فهرست مقالات نوشین گشمردی


  • مقاله

    1 - پتانسیل خطر غذایی فلزات سنگین در ماهیان سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان: مرور سیستماتیک و متاآنالیز
    زیست شناسی جانوری , شماره 0 , سال 16 , زمستان 1402

    خلیج  فارس و دریای  عمان محل زیست گونه های مختلفی از آبزیان به ویژه ماهیان می باشند. فلزات سنگین به عنوان مهمترین آلاینده های این اکوسیستم های آبی محسوب می شوند که می توانند عوامل مهم تهدیدکننده سلامت مصرف کنندگان باشند. هدف این پژوهش، مرور نظام مند مطالعات چکیده کامل

    خلیج  فارس و دریای  عمان محل زیست گونه های مختلفی از آبزیان به ویژه ماهیان می باشند. فلزات سنگین به عنوان مهمترین آلاینده های این اکوسیستم های آبی محسوب می شوند که می توانند عوامل مهم تهدیدکننده سلامت مصرف کنندگان باشند. هدف این پژوهش، مرور نظام مند مطالعاتی است  که به تعیین غلظت فلزات سنگین در بافت عضله برخی از ماهیان این آب¬ها از تاریخ 1384 تا 1397 پرداخته اند. این پژوهش متاآنالیز روی بافت عضله 1182 قطعه از ماهیان حلواسفید، شوریده، زمین¬کن، سرخو، سنگسر، شبه شوریده، شیر، قباد و هامور صید شده از خلیج  فارس و دریای  عمان به منظور بررسی میزان این فلزات انجام گرفت. میزان مجازمصرف، خطر مصرف غذایی و مقایسه با استانداردها بررسی شد. میزان شاخص هایTHQ و HI در همه ی گونه های ماهیان مورد مطالعه برای بالغین کم تر از یک، اما برای کودکان فقط در ماهی شیر در شاخص HI بالاتر از یک به‌دست آمد. میزان فلزات جیوه، روی و سرب در تمامی ماهی¬ها، کادمیوم در سرخو و سنگسر و نیکل در سنگسر، قباد و هامور از تمامی استانداردها پایین تر بود. میزان جذب روزانه و هفتگی برای تمامی فلزات مورد مطالعه در اثر مصرف ماهیان مورد بررسی پایین تر از میزان مجاز کمیته JECFA به دست آمد. همچنین کم ترین میزان وعده های مجاز مصرف از نظر فلزات مورد مطالعه مربوط ¬به ماهی¬های شیر؛ فلز جیوه، شبه شوریده؛ فلز سرب و زمین کن؛ سایر فلزات بود. به نظر مي رسد مصرف زیاد ماهی زمین کن از نظر فلزات مورد بررسی احتمالا می‌تواند با خطراتی به¬ویژه برای کودکان به همراه باشد. از این رو حفاظت از محیط زیست که در ایجاد مشکلات بهداشت تغذیه تاثیرگذار است، یک ضرورت تلقی می گردد.

    پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیلی بر میزان تناسب بین روش های تدریس علوم ¬تجربی آموزگاران دوره ابتدایی، از منظر میزان توجه به دانش محتوایی – تربیتی(pck): پژوهش انتقادی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 79 , سال 20 , زمستان 1402

    هدف از مط چکیده کامل

    هدف از مطالعۀ حاضر، تحلیل میزان تناسب بین روش­های تدریس علوم­تجربی دوره ابتدایی از منظر توجه به pck است. روش پژوهش، کیفی از نوع پژوهش انتقادی بود. جامعۀ آماری پژوهش، آموزگاران فکور و سرگروه­های درسی علوم­تجربی دوره­ دوم ابتدایی (پایه­های چهارم، پنجم و ششم) شهر اردبیل و بوشهر بودند که 18 نفر تا اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری را پروتکل مصاحبه همگرا تشکیل می­داد. برای پاسخ دادن به سئوال پژوهش و در جهت جمع­­آوری داده­ها، از روش مصاحبه گروه­های کانونی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با الگوی تحلیل مضمون Stirling & Attride (2001) انجام گرفت. برای باورپذیری پژوهش از خود مصاحبه­شوندگان­ و برای اطمینان­پذیری از دو ارزشیاب مستقل استفاده شد که ضریب پایایی پی­اسکات (Scott’s pi) میزان توافق بین ارزشیابان 81/0 به­دست آمد. یافته­ها نشان داد درمجموع 131 کد اولیه، 15 مضمون سازمان­دهنده و 5 فرامضمون شامل؛ (الف) جهت‌گیری‌ها نسبت به تدریس علوم­تجربی، (ب) دانش درک دانش‌آموز، (ج) دانش راهبردها و بازنمایی‌های آموزشی، (د) دانش برنامه درسی علوم­تجربی ، و (ه) دانش ارزیابی یادگیری علوم­تجربی به­دست آمد. درنتیجه، می­توان گفت که pck در راستای آموزش مؤثر درس علوم­تجربی مورد نیاز همۀ آموزگاران دوره ابتدایی است. همچنین ارزیابی صحیح از pck در تناسب بین روش­های تدریس علوم­تجربی آموزگاران، آن­ها را در تدریس اثربخش این درس یاری خواهد کرد. در نهایت، نتایج این مطالعه لزوم اجرای برنامه­های توسعۀ حرفه­ای آموزگاران (پیش از خدمت و ضمن خدمت) در جهت بالندگی آنان در زمینه pck را مورد تأکید قرار می­دهد.

    پرونده مقاله