فهرست مقالات عزیزاله عسکرزاده


  • مقاله

    1 - طراحی یک مدل خردمندی در ارتقای تصمیم‌گیری‌های ازدحامی در بازار سرمایه
    پیشرفت های مالی و سرمایه گذاری , شماره 1 , سال 5 , تابستان 1403

    هدف: با افزایش پیچیدگی‌های محیطی در ساختار بازارها، شکافِ هزینه‌های نمایندگی بین شرکت با سهامداران روزبه‌روز عمیق‌تر گردید که قدرت مدیرعامل یک معیار مهم در راستای ایجادِ تبعیض منافع بین سهامداران با مدیران یا متوازن نمودن منافع، نقش مهمی را در این چکیده کامل

    هدف: با افزایش پیچیدگی‌های محیطی در ساختار بازارها، شکافِ هزینه‌های نمایندگی بین شرکت با سهامداران روزبه‌روز عمیق‌تر گردید که قدرت مدیرعامل یک معیار مهم در راستای ایجادِ تبعیض منافع بین سهامداران با مدیران یا متوازن نمودن منافع، نقش مهمی را در این ‌رابطه ‌ایجاد می‌نماید؛ لذا این پژوهش با هدف طراحی مدلِ خردمندی در ارتقای ‌تصمیم‌گیری‌های ازدحامی در بازار سرمایه ارائه گردید. روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و از نظر نتیجه جزء پژوهش‌های توسعه‌ای و از نظر نوع داده جزء پژوهش‌های آمیخته است. در بخش کیفی، اقدام به ارائه مدل خردمندی در راستای ارتقای تصمیم‌گیری ازدحامی در بازار سرمایه با استفاده از رویکردِ تحلیل نظری داده‌بنیاد، از طریق مصاحبه با 22 نفر از خبرگان در حوزه مدیریت صنعتی و مالی شامل مدیران و اساتید دانشگاه نموده است. سپس در بخش کمی با مشارکتِ 80 نفر از اساتید، دانشجویان دکتری و مدیران سطوح مختلفِ 50 شرکت برتر بازار سرمایه، به ارزیابی مدل کیفی طراحی‌شده با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری پرداخته شد. یافته‌ها: نتایج بیانگر آن است خردمندی مدیران در راستای کثرت‌گرایی ارزش‌های سهامداران و ذی‌نفعان، متأثر از ریسک ناشی از منابع اطلاعاتی متعدد، در حوزه مؤلفه‌های هزینه‌محور، مواردی همچون تسهیل دستیابی به منابع مالی سازمانی، مؤلفه‌های بازار محور مواردی همچون تسهیل دستیابی به منابع مالی فراسازمانی و در مؤلفه‌های زیست محور چرخش اقتصاد جهانی به‌سوی اقتصاد مدور متأثر ‌‌می‌گردد. اصالت / ارزش‌افزوده علمی: یافته‌های پژوهش می‌تواند به پیاده‌سازی راهبردهای خردمندی برای ارتقای ارزش‌های اجتماعی کثرت‌گرایانه ‌‌می‌تواند به افزایش مشروعیت تصمیم از دید ذی‌نفعان، اثربخشی رقابت، کاهش تضاد منافع در ‌تصمیم‌گیری و تأکید بر ابعاد اجتماعی منجر ‌‌‌شود.

    پرونده مقاله