فهرست مقالات یداله رجایی


  • مقاله

    1 - رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی تهران
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 19 , سال 7 , بهار 1395
    مقدمه: رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، پیامدهای مهمی برای سازمان‌ها به همراه دارد. بروز این رفتارها می‌تواند سبب افزایش عملکرد و کارایی سازمانی شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین جو سازمانیو رفتار شهروندی سازمانی بین کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده ا چکیده کامل
    مقدمه: رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، پیامدهای مهمی برای سازمان‌ها به همراه دارد. بروز این رفتارها می‌تواند سبب افزایش عملکرد و کارایی سازمانی شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین جو سازمانیو رفتار شهروندی سازمانی بین کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی بود که بطور مقطعی در سال 1393 انجام شد. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌های جو سازمانی لایل ساسمن و سام دیپ (1989)، و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1987) به همراه ویژگی‌های دموگرافیک کارکنان بود. جهت کسب اعتبار علمی‌پرسش نامه‌های مزبور از روش روایی محتوایی با CVI بالاتر از 8/0 و برای پایایی آن ها از روش آزمون-بازآزمون و تعیین آماره ضریب همبستگی برابر 95/0 برای جو سازمانی و 79/0 برای رفتار شهروندی سازمانی استفاده شد. بر اساس فرمول کوکران تعداد 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و در نهایت تعداد 241 پرسشنامه بصورت کامل در اختیار پژوهش‌گر قرار گرفت. جهت تحلیل آماری از نرم‌افزار Spss استفاده شد و برای تحلیل رابطه بین متغیرها از آزمون‌های پیرسون، اسپیرمن، تی و آنوا بهره‌برداری لازم به عمل آمد. میزان رعایت رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بالاتر از حد میانگین و بیش از نیمی‌از آنها از جو سازمانی موجود رضایت دارند. یافته‌ها: بین جو سازمانی با رفتار شهروندی و تمامی‌ابعاد آن رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. هم چنین جو سازمانی به میزان 14% بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیرگذار بود. نتیجه‌گیری: استقرار جو مناسب و مورد رضایت کارکنان بر فضای سازمان‌ها موجب بروز رفتارهای فرانقش و خود جوش از سوی کارکنان خواهد شد که در نهایت می‌تواند در موفقیت سازمان‌ها تاثیرگذار باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تاثیر طرح تحول سلامت بر توزیع نیروی انسانی در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 21 , سال 7 , پاییز 1395
    مقدمه: با اجرای طرح تحول سلامت، انتظار می‌رود میزان مراجعه بیماران به بیمارستان‌های دانشگاهی و شاخص‌های عملکردی تغییر یابد. بنابراین بیمارستان‌ها نیاز نیروی انسانی خود را بیشتر لمس نموده و در جهت رفع ان اقدام می‌نمایند. لذا پژوهش حاضر با تعیین تغییرات در شاخص‌های عملکرد چکیده کامل
    مقدمه: با اجرای طرح تحول سلامت، انتظار می‌رود میزان مراجعه بیماران به بیمارستان‌های دانشگاهی و شاخص‌های عملکردی تغییر یابد. بنابراین بیمارستان‌ها نیاز نیروی انسانی خود را بیشتر لمس نموده و در جهت رفع ان اقدام می‌نمایند. لذا پژوهش حاضر با تعیین تغییرات در شاخص‌های عملکردی قبل و بعد از طرح تحول سلامت، و ارتباط این تغییرات با توزیع نیروی انسانی در بیمارستان‌ها انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی بود و جامعه آماری را منابع اطلاعاتی موجود در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل می‌داد. ابزار گردآوری داده‌ها فرم جمع‌آوری اطلاعات بود و نتایج با استفاده از نرم‌افزارExcel ، Spss و آزمون‌های همبستگی پیرسون و تی زوج دو نمونه‌ای تحلیل گردید. یافته‌ها:در این مطالعه، شاخص‌های عملکردی باتوزیع نیروی انسانی در بعد از اجرای طرح تحول سلامت رابطه معنادار داشت و در بررسی وضعیت کمبود نیروی انسانی قبل و بعد از اجرای طرح، نتایج نشان داد که طرح تحول سلامت بصورت معنی‌داری بر کاهش کمبود نیروی انسانی موثر بوده و این تاثیر تنها در پیراپزشکان که شامل کادر اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی بیمارستان‌ها بود مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر افزایش ارائه خدمات در سطوح نیروی انسانی بوده و در گروه پرستاری کمبود بیشتری وجود داشت. بنابراین طرح تحول بر وضعیت نیروی انسانی بیمارستان‌ها تاثیر داشته و با بالارفتن شاخص‌های عملکردی، نیروی انسانی بیشتر بکار گرفته شده است. پرونده مقاله