فهرست مقالات فرهاد جهت خواه


  • مقاله

    1 - مکان یابی دفن پسماند درشهر جدید هشتگرد با استفاده از مدلهای تصمیم گیری چند معیاره AHP و TOPSIS
    انسان و محیط زیست , شماره 69 , سال 22 , تابستان 1403

    چکیده کامل

    زمینه و هدف: برنامه مدیریت پسماند در نواحی شهری به منظور جلوگیری از اثرات و مخاطرات زیست محیطی و بهداشت در سلامت عمومی انجام میشود. هدف از این مطالعه انتخاب محل دفن زباله در شهر جدید هشتگرد با توجه به معیارهای تعریف شده سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور میباشد.

    روش بررسی: بر اساس این معیار ها پارامترهای زیست محیطی مورد بررسی قرار گرفت و نقشه های مورد نظر توسط سیستم اطلاعات جغرافیایی در سطح منطقه مورد مطالعه تهیه گردید. جهت وزن دهی به لایه های زیست محیطی از روش AHP استفاده شد و این وزنها برای هر لایه زیست محیطی به طور جداگانه در سیستم اطلاعات جغرافیایی تعریف گردید و کلیه لایه های وزن دار با استفاده از GIS با یکدیگر تلفیق شد.

    یافته ها: نتایج سیستم اطلاعات جغرافیایی 3 منطقه را مناسب برای احداث محل دفن زباله مشخص کرد. به منظور اولویت بندی 3 گزینه بدست آمده برای ایجاد محل دفن مدل تصمیم گیری چند معیاره مورد استفاده قرار گرفت و در بین روشهای تعریف شده در مدل MCDM روش تاپسیس جهت اولویت بندی گزینه ها انتخاب شد. محاسبات روش تاپسیس با استفاده از نرم افزار TOPSIS SOLVER انجام شد.

    بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از این نرم افزار نشان میدهد گزینه 2 بهترین گزینه برای احداث محل دفن در سطح محدوده مطالعاتی میباشد. از مهمترین راهکارهای قابل پیشنهاد در فرایند مکانیابی میتوان به استفاده از سنجش از دور و استفاده از معیار های بین المللی اشاره نمود .

     

    پرونده مقاله