فهرست مقالات حمید آروند


  • مقاله

    1 - رابطه میان تاب‌آوری شناختی و خلاقیت دانشجویان یک دانشگاه نظامی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1401
    زمینه: درحالی‌که متغیرهای تاب‌آوری و خلاقیت از مهم‌ترین نیازها و مؤلفه‌های شناختی جنگ‌های پیش‌رو است، رابطه میان این دو متغیر در بستر و زمینه سازمان‌های نظامی به ‌روشنی تبیین نشده ‌است.هدف: در پژوهش حاضر، رابطه میان متغیر تاب‌آوری شناختی و مؤلفه‌های خلاقیت ذهنی دانشجویا چکیده کامل
    زمینه: درحالی‌که متغیرهای تاب‌آوری و خلاقیت از مهم‌ترین نیازها و مؤلفه‌های شناختی جنگ‌های پیش‌رو است، رابطه میان این دو متغیر در بستر و زمینه سازمان‌های نظامی به ‌روشنی تبیین نشده ‌است.هدف: در پژوهش حاضر، رابطه میان متغیر تاب‌آوری شناختی و مؤلفه‌های خلاقیت ذهنی دانشجویان یک دانشگاه نظامی با هدف استخراج راهنمای عمل شناختی برای نیروهای مسلح مورد بررسی قرارگرفته ‌است.روش‌: پارادایم و رویکرد روش‌شناسی پژوهش حاضر، اثباتی و کمی با روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری، دانشجویان سال سوم دانشگاه نظامی مورد مطالعه و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای است. برای گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری و ابزار اسمارت پی ال اس استفاده ‌شده ‌است.یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها حاکی است تمامی روابط فرضیه‌سازی شده در مدل (تأثیر تاب‌آوری بر مؤلفه‌های تصویرسازی، تولید ایده، جاری شدن رود خلاقیت، تفکر قیاسی/ تشبیهی) به‌جزء دو رابطه شامل رابطه متغیر تاب‌آوری با متغیرهای دست‌کاری ایده و دوران نهفتگی خلاقیت تأیید شدند. بنابراین به جهت اینکه نتایج آزمون‌های ارزیابی مدل‌های اندازه‌گیری انعکاسی و ساختاری، پشتیبانی‌کننده مدل پژوهش است، می‌توان نتیجه گرفت که با حذف دو رابطه غیر معنادار، مدل دارای مناسبت است.نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، چنین نتیجه‌گیری می‌شود که در محیط‌ پر استرس دانشگاه، ارتقاء تاب‌آوری شناختی از طریق حفظ و پرورش مهارت‌های ذهنی همچون ذهن‌‌آگاهی و تفکر نقادانه، با خلاقیت دانشجویان رابطه معنادار و مثبتی دارد. پرونده مقاله