هدف ار پژوهش فوق ارائه مدلی جهت ارزیابی و سنجش انواع هوش های موثر بر تصمیمات سرمایه گذار و شناخت مولفه های آنها، از جمله هوش معنوی،هوش فرهنگی،هوش اخلاقی،هوش عاطفی،هوش سازمانی،هوش تجاری و هوش مالی می باشد .برای گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و ارزیابی انتقادی(چک ل چکیده کامل
هدف ار پژوهش فوق ارائه مدلی جهت ارزیابی و سنجش انواع هوش های موثر بر تصمیمات سرمایه گذار و شناخت مولفه های آنها، از جمله هوش معنوی،هوش فرهنگی،هوش اخلاقی،هوش عاطفی،هوش سازمانی،هوش تجاری و هوش مالی می باشد .برای گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و ارزیابی انتقادی(چک لیست) استفاده گردید.پژوهشگر پرسشنامه ای را طراحی و آن را در بین 300 نفر از کارگزاران و شرکت های سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران توزیع نمود. تجزیه و تحلیل اطلاعات بوسیله نرمافزارآماریSPSS و نمودارها توسط نرمافزارEXCEL ترسیم و حل معادلات ساختاری توسط نرم افزار AMOS بوده است. جهت سنجش نرمال بودن از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و برای ارائه مدل از تکنیک مدل معادلات ساختاری SEM استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که متغیرهای هوش عاطفی، هوش تجاری، هوش مالی، هوش اخلاقی، هوش فرهنگی، هوش سازمانی،هوش معنوی بر تصمیمات سرمایهگذار تاثیر دارد به طوری که هوش عاطفی با بار عاملی0.554، هوش تجاری با بار عاملی 0.368، هوش مالی با بار عاملی .0312 به ترتیب ،بیشترین تاثیر را بر تصمیمات سرمایهگذار گذاشته است .
پرونده مقاله
هـدف پـژوهش حاضـر، بررسی تأثیر هوش معنوی بر هوش هیجانی و نقش آن در کنترل خطاهای هاله ای است تا بتوان از این طریق به بهبود فراینـد تصـمیمات سـرمایه گـذاران کمک نمود. بـرای دستیابی به این هدف، بـه روش تصــادفی 300 نفـر از سـرمایه گـذاران بــورس اوراق بهــادار تهـران برای چکیده کامل
هـدف پـژوهش حاضـر، بررسی تأثیر هوش معنوی بر هوش هیجانی و نقش آن در کنترل خطاهای هاله ای است تا بتوان از این طریق به بهبود فراینـد تصـمیمات سـرمایه گـذاران کمک نمود. بـرای دستیابی به این هدف، بـه روش تصــادفی 300 نفـر از سـرمایه گـذاران بــورس اوراق بهــادار تهـران برای نمونـه انتخاب شدند. داده های مورد نیاز از طریق توزیع و جمع آوری پرسشنامه هـا به دست آمده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش آمار استنباطی به روش ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده گردیده است.تجزیه و تحلیل اطلاعات بوسیله نرمافزارآماریSPSS و نمودارها توسط نرمافزارEXCEL ترسیم و حل معادلات ساختاری توسط نرم افزار AMOS بوده است.با توجه به بارهای عاملی در مدل پژوهش ، از بین شاخص های متغیر های هوش معنوی و هوش هیجانی ،به ترتیب در متغیر هوش معنوی ، شاخص اعتقاد به ظرفیتهای مذهبی در تصمیمگیری با ضریب عاملی 81/0، آرامش قلبی در تصمیم گیری 67/0، تبدیل شکست به فرصت 40/0، خودجوش بودن و شهامت 36/0 دارای بیشترین تاثیر و در متغیر هوش هیجانی به ترتیب شاخص کنترل احساسات با ضریب عاملی 74/0کنترل فشار و استرس64/0، کنترل هیجانات59/0 ، تنظیم ارتباطات بیرونی 35/0 بیشترین تاثیرو در متغیر خطای هاله ای به ترتیب متغیر تقلب شرکتها با ضریب عاملی88/0 ، افول رتبهی افشاء55/0 ،بیشترین تاثیر را دارا هستند.و هوش معنوی به میزان 25/0 بر هوش هیجانی ،هوش هیجانی در کنترل خطاهای ادراکی 62/0 و در نهایت میزان تاثیر آن بر فرایند تصمیم گیری 25/0 میاشد.
پرونده مقاله
مهمترین مسئله مطرح برای سرمایه گذاران به خصوص در آغاز فعالیت اقتصادی، مسئله نحوه تخصیص سرمایه به یک یا چند گزینه مختلف سرمایه گذاری است تا ضمن داشتن حداکثر بازده، حداقل ریسک را متحمل شوند. این موضوع در ادبیات اقتصادی به عنوان مسئله انتخاب پرتفوی مطرح است. در پژوهش حاضر، چکیده کامل
مهمترین مسئله مطرح برای سرمایه گذاران به خصوص در آغاز فعالیت اقتصادی، مسئله نحوه تخصیص سرمایه به یک یا چند گزینه مختلف سرمایه گذاری است تا ضمن داشتن حداکثر بازده، حداقل ریسک را متحمل شوند. این موضوع در ادبیات اقتصادی به عنوان مسئله انتخاب پرتفوی مطرح است. در پژوهش حاضر، عملکرد بهینه سازی کلاسیک پرتفوی(مدل میانگین واریانس مارکویتز) در صورت استفاده از مدل مبتنی بر چولگی در محیط فازی به عنوان تابع هدف بررسی شده است. در این پژوهش به بررسی 195 پرتفوی ماهانه در یک دوره 10 ساله(1386-1395) درمورد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است و ریسک و بازدهی هر پرتفوی براساس دو مدل بهینه سازی چولگی در محیط فازی و کلاسیک تخمین زده شد. در مرحله بعد با استفاده از آزمون میانگین تفاوت، به بررسی وجود تفاوت معناداری بین ریسک و بازده پیش بینی شده در دو مدل پرداخته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که، ریسک و بازده پیش بینی شده در مدل چولگی با ریسک و بازده پیش بینی شده در مدل کلاسیک تفاوت معناداری دارد.
پرونده مقاله
تمایل مدیران به پنهان کردن و عدم افشای اخبار بد، منجر به ایجاد ریسک کاهش قیمت سهام می شود. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه ی میان مسئولیت پذیری اجتماعی و ریسک کاهش قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. قلمرو زمانی تحقیق شامل 5 سال متوال چکیده کامل
تمایل مدیران به پنهان کردن و عدم افشای اخبار بد، منجر به ایجاد ریسک کاهش قیمت سهام می شود. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه ی میان مسئولیت پذیری اجتماعی و ریسک کاهش قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. قلمرو زمانی تحقیق شامل 5 سال متوالی از 1389 الی 1393 و نمونه آماری شامل 110 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش برای اندازه گیری ریسک کاهش قیمت سهام از مدل هاتن و همکاران(2009) ، برای سنجش گزارشگری مسئولیت اجتماعی بعنوان متغیر مستقل از چک لیست برزگر(1392) و جهت آزمون فرضیه از الگوی رگرسیون لجستیک استفاده شده است. نتایج نشان از وجود رابطه ی معناداری بین گزارشگری مسئولیت اجتماعی و ریسک کاهش قیمت سهام دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد