فهرست مقالات شهره علی پور


  • مقاله

    1 - نقش مؤلفه‌های مؤثر بر کیفیت بصری گرافیک محیطی در توسعه فضاهای عمومی (مورد مطالعه: منطقه یک تهران)
    مطالعات مدیریت شهری , شماره 1 , سال 13 , بهار 1400
    مقدمه و هدف پژوهش: مقدمه و هدف پژوهش: مفهوم گرافیک محیطی یکی از مفاهیم مطرح قرن بیست و یکم است که با روند گسترش سریع فناوری ارتباطات و افزایش جمعیت شهرها در فضاهای شهر به امری اجتناب ناپذیر در حیطه زیبایی شناسی شهری مبدل شده است. لذا هدف پژوهش حاضر نقش مؤلفه‌های مؤثر بر چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: مقدمه و هدف پژوهش: مفهوم گرافیک محیطی یکی از مفاهیم مطرح قرن بیست و یکم است که با روند گسترش سریع فناوری ارتباطات و افزایش جمعیت شهرها در فضاهای شهر به امری اجتناب ناپذیر در حیطه زیبایی شناسی شهری مبدل شده است. لذا هدف پژوهش حاضر نقش مؤلفه‌های مؤثر بر کیفیت بصری گرافیک محیطی در توسعه فضاهای عمومی منطقه یک تهران است. روش پژوهش: روش تحقیق حاکم بر پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. این تحقیق به دنبال بررسی مؤلفه‌های مؤثر بر کیفیت بصری گرافیک محیطی در توسعه فضاهای عمومی منطقه یک تهران است و در تلاش است تا مهم ترین عوامل اثر گذار را بر میزان کیفیت بصری گرافیک محیطی را شناسایی نماید. یافته‌ها: به منظور بررسی مؤلفه‌های مؤثر بر کیفیت بصری گرافیک محیطی در توسعه فضاهای عمومی شهر تهران از نرم‌افزار SPSS جهت انجام آزمون های آلفای کرونباخ،KMO ، بارتلت، T.test و رگرسیون خطی چندگانه بهره گرفته شده است. مقدار آزمون های آلفای کرونباخ و KMO ، بالای 7/0 و همچنین سطح معنا داری آزمون بارتلت نیز کمتر از 05/0 به دست آمد که نشان از پایایی و روایی درونی و ساختاری پرسش نامه های توزیع شده دارد. نتیجه گیری: نتایج آزمون t.test تک نمونه ای مستقل نشان داد که در مجموع کیفیت بصری گرافیک محیطی در فضاهای عمومی منطقه یک تهران با استفاده از آزمون رگرسیون خطی چند گانه، مشخص ساخت که مؤلفه‌های ترکیبات رنگی، اجتماع پذیری، وحدت و یکپارچگی اجزاء، ترکیب یا معماری زمینه، زاویه دید مخاطب و توجه به جزئیات به ترتیب مهم ترین و اثر گذارترین مؤلفه‌های ارتقاء دهنده بودند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش مدیریت اطلاعات فرهنگی در مدیریت شهری(مطالعه موردی: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)
    مطالعات مدیریت شهری , شماره 1 , سال 11 , بهار 1398
    اطلاعات از مهمترین منابع سازمانی است و بعد از عامل انسانی، به عنوان مهم ترین منبع مدیریت به حساب می​آید. سیستم اطلاعات مدیریت،سیستم سازمان یافته و ابزار مناسبی است که اطلاعات صحیح وخلاصه شده رادرموقع مناسب به تصمیم گیرندگان سازمان ارائه داده وامکان تصمیم گیری صحیح ودقیق چکیده کامل
    اطلاعات از مهمترین منابع سازمانی است و بعد از عامل انسانی، به عنوان مهم ترین منبع مدیریت به حساب می​آید. سیستم اطلاعات مدیریت،سیستم سازمان یافته و ابزار مناسبی است که اطلاعات صحیح وخلاصه شده رادرموقع مناسب به تصمیم گیرندگان سازمان ارائه داده وامکان تصمیم گیری صحیح ودقیق رابرای مدیران سازمان فراهم می​سازد. باتوجه به انواع گوناگون فعالیتهای فرهنگی، خدمات فرهنگی، اطلاعات فرهنگی که در کشور روزانه ارائه می​گردد، نیازمند وجود سازمانها و یا دپارتمانهایی برای نگهداری و مدیریت مدارک فرهنگی بر اساس استانداردهای حرفه​ای می​باشیم. هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مدیریت اطلاعات فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در چهار بعد شناسایی اطلاعات، سازماندهی و ذخیره اطلاعات، اشاعه و کاربرد اطلاعات و مستندسازی اطلاعات می​باشد. روش: پس از تهیه و تدوین پرسشنامه‌ها، تعداد 120 نفر به صورت تصادفی از مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انتخاب شده و پرسشنامه​ها در بین آن‌ها توزیع گردید. سپس تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. نتایج: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که مدیریت اطلاعات فرهنگی در تمام ابعاد مورد بررسی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اثرگذار است (0.05P<) و پاسخ غالب به تمام گویه​ها زیاد بوده است. سازماندهی و ذخیره اطلاعات با میانگین بعد 2.67 در بین سایر ابعاد دارای رتبه اول و بیشترین اثر در مدیریت سازمان مربوطه می​باشد. همچنین، میانگین پاسخگویی به هر 4 بعد برابر با 4 ( گزینه متوسط) می‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تبیین نقش فضاهای شهری در ارتقای تعامل کودک با محیط با تاکید بر خلاقیت و حس دلبستگی
    مطالعات مدیریت شهری , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1401
    مقدمه و هدف پژوهش: طراحی فضاهای ‌شهری برای کودکان، به‌منظور ایجاد تعاملات اجتماعی کودکان با محیط حائز اهمیت است. این پژوهش به تبیین نقش فضاهای شهری در ارتقای تعامل کودک با محیط می پردازد و در پی دست‌یابی به مؤلفه‌هایی در فضای شهری است که آموزش کودک را‌ همراه داشته باشد. چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: طراحی فضاهای ‌شهری برای کودکان، به‌منظور ایجاد تعاملات اجتماعی کودکان با محیط حائز اهمیت است. این پژوهش به تبیین نقش فضاهای شهری در ارتقای تعامل کودک با محیط می پردازد و در پی دست‌یابی به مؤلفه‌هایی در فضای شهری است که آموزش کودک را‌ همراه داشته باشد. روش پژوهش: این پژوهش، تحلیلی توصیفی بر پایه‌ تحلیل محتواست و برای دست‌یابی به یافته‌های پژوهش از روش پیمایشی استفاده گردیده است و با مقایسه‌ تطبیقی بین ویژگی‌های نمونه‌های مورد مطالعه و تحلیل محتوا تلاش گردید که مؤلفه‌های کلیدی برای طراحی فضاهای شهری متناسب با خلاقیت کودکان و حس دلبستگی به‌دست آید. یافته‌ها: در این پژوهش فضایی مناسب و دارای سنجه‌های کالبدی مورد نظر و تهیه‌ چک‌لیست‌هایی هدف‌مند جهت سنجش رفتار کودکان در نظر گرفته شد که با توجه به نگرش متخصصین و اطلاعات به‌دست آمده از نرم‌افزارSpss22 و آزمون‌های آماری تحلیل گردید. سپس با استفاده از روش کای‌دو مدل پژوهش بر‌اساس روابط متغیرها تدوین گردید. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان‌ می دهد که مهم‌ترین سنجه‌های تأثیرگذار بر افزایش خلاقیت کودکان، ایجاد فرصت برای تعاملات مثبت اجتماعی کودکان در محیط، ایجاد فضایی برای نمایش شایستگی‌های فردی در تعامل با محیط، ایجاد حس دلبستگی به محیط، آموزش مراقبت از محیط، ایجاد مسیرهای انعطاف پذیر برای خیال‌پردازی و خلاقیت، ایمنی و آسایش در‌ فضای بازی به‌عنوان ابزارهایی برای آموزش و آفرینشگری در کودکان هستند که باید در طراحی فضاهای شهری کودکان مورد توجه مدیران شهری و طراحان و معماران قرار گیرند. پرونده مقاله