مدلسازی آمیخته بازاریابی پایدار در صنعت گردشگری ورزشی ایران
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
اعظم عباسی
1
,
حسین اکبری یزدی
2
,
محمدرضا معین فرد
3
,
علیرضا الهی
4
1 - دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران
3 - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار
4 - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران
تاریخ دریافت : 1401/11/29
تاریخ پذیرش : 1402/03/04
تاریخ انتشار : 1402/06/01
کلید واژه:
آمیخته بازاریابی,
توسعه پایدار,
مدلسازی,
گردشگری ورزشی,
چکیده مقاله :
این پژوهش بر حسب هدف کاربردی، براساس شیوه های گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی، و بر مبنای ماهیت دادهها پژوهشی آمیخته (کیفی- کمی) بود. از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان حوزه مدیریت بازاریابی ورزشی، گردشگری ورزشی و مدیریت بازاریابی گردشگری گویههای مؤثر در آمیخته بازاریابی پایدار در صنعت گردشگری ورزشی ایران استخراج شدند؛ با توجه به گویههای شناسایی شده، مؤلفههای اصلی دستهبندی شدند و با نظر سنجی از گروه دلفی گویههای تبیین کننده هر کدام از مؤلفههای اصلی شناسایی شدند؛ سپس پرسشنامه تحقیق ساخته شد. در بخش کیفی از تکنیکهای کد گذاری، تلخیص، فیلترگذاری و دلفی در جهت استخراج دادههای خام و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی برای آزمون میزان انطباق و همنوایی بین سازه نظری و سازه تجربیبا استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. در مجموع 104 گویه در آمیخته بازاریابی پایدار در صنعت گردشگری ورزشی ایران نقش دارد که در 10 آمیخته(محصول، قیمت، ترویج و ترفیع، توزیع و مکان، جایگاهیابی و شواهد فیزیکی، منابع انسانی و افراد، برنامهریزی و مدیریت، اصول، وعده، شراکت) دسته بندی میشوند.
چکیده انگلیسی:
This research is applied in terms of its purpose and employs a mixed research approach. The data collection methods used are of the descriptive survey type, and the nature of the data is both qualitative and quantitative. Initially, the research involved conducting library studies and interviews with experts in the fields of sports marketing management, sports tourism, and tourism marketing management. The objective was to identify effective elements within the sustainable marketing mix specific to the Iranian sports tourism industry. Subsequently, based on the identified elements, the primary components of the sustainable marketing mix in Iran’s sports tourism industry were categorized. This categorization was accomplished through a survey of experts within a Delphi group, who assisted in identifying items that explain each of the main components of the sustainable marketing mix in the sports tourism industry of Iran. Following this, a research questionnaire was created and distributed among the statistical population. In the qualitative part of the research, coding, summarizing, filtering, and Delphi techniques were employed to extract raw data. In the quantitative part, confirmatory factor analysis was conducted to assess the degree of alignment between the theoretical and experimental structures, utilizing Smart PLS software. The findings revealed a total of 104 items involved in the sustainable marketing mix within Iran’s sports tourism industry, categorized into 10 sustainable marketing mixes, including product, price, promotion, distribution and location, positioning and physical evidence, human resources and individuals, planning and management, principles, promise, and partnership.
منابع و مأخذ:
بدری، سیدعلی، و مهدی، حسام، و چراغی، مهدی. 1392. تحلیل عوامل تأثیرگذار بر وضعیت بازاریابی گردشگری.
پیاهور، م. کریمی زند، م. عسگری تومار کندی، غ. 1399. ارائة مدل نظری آمیختة بازاریابی برای توسعة صنعت گردشگری ایران با استفاده از روش تحقیق آمیخته. فصلنامه علمی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دهم، شماره چهارم، شماره پیاپی (36) بهار1399.
تاج زاده نمین، آ. تاج زاده نمین، ا.نیکنام، ک. 1391. نگرشی بر آمیزهی بازاریابی گردشگری ورزشی استان اردبیل از دیدگاه گردشگران داخلی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. سال هفتم شماره زمستان 1391.
حسیبی، ش. شجاعی، و. 1399. تحلیل استراتژیک بازاریابی آمیخته گردشگری ورزشی مازندران با رویکرد 7 پی. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال بیستم، شماره 57، تابستان
خیری، ب. میرابی، و، موسویان، ا.1393. بررسی تأثیر فشار عامه بر آمیخته بازاریابی پایداری و تأثیر آمیخته بازاریابی پایداری بر موفقیت بازاریابی پایداری. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال چهارم، شماره اول، شماره پیاپی (12).
عباسی، ا. 1389. بررسی آمیختههای بازاریابی(4P) در صنعت گردشگری ورزشی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه تربیت معلم سبزوار.
مشیری، س. رجبی، آ. رجائی، م. 1386. بررسی و ارزیابی نقش توریسم ورزشی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی شهرها. همایش منطقهای راهکارهای توسعه از دیدگاه جغرافیا. 1386,دوره1.
معین فرد، م. 1387. وضعیت صنعت گردشگری ورزشی در ایران و ارائه الگوی توسعه آن. پایاننامه دکتری. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه تربیت معلم تهران.
نسیمی، م. رضایی، ع. 1398. طراحی مدل آمیخته بازاریابی گردشگری با تأکید بر وفاداری ذینفعان. فصلنامه گردشگری شهری، دورۀ 6، شمارۀ 1، بهار صص 96-47.
نصوحیان، ر. توسلی نائینی، م. 1399. محدودیتها و مشکلات قانونی سرمایهگذاری خارجی در صنعت گردشگری با حفظ ملاحظات زیست محیطی. فصلنامه علمی پژوهشی نگرشهای نو در جغرافیای انسانی. سال دوازدهم، شماره دوم، بهار 1399.
هنرور، ا. 1388. طراحی الگوی بازاریابی گردشگری ورزشی در ایران. پایاننامه دکتری. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه تربیت مدرس تهران.
یعقوبی منظری، پ، آقامیری، س.1397. شناسایی استراتژیهای توسعه پایدار صنعت گردشگری ایران با استفاده از تکنیک متاسوات و ارائه راهکارهای مناسب. بررسیهای بازرگانی، شماره 86 و 87 آذر و دی، بهمن و اسفند
Bjelac, Z., & Radovanovic, M. (2003). Sport Events as a form of tourist product, Relating to the volum and character of demand. Journal of Sport Tourism.
Anusha, K.S. (2016). Brand and Marketing Mix-A Review. J Glob Econ 4: 219.
Belz F-M and Peattie K (2012) Sustainability Marketing: a global perspective (2nd ed.). UK: John Wiley & Sons,Ltd.
Brown, C., Busser, J. A., & Baloglu, S. (2010). Sport tourists in a gaming destination: Predicting gaming and non-gaming expenditures. UNLV Gaming Research & Review Journal, 14(2), 5.
Cuculeski, N, Mircevska, Petrovska. (2016). Sustainable Marketing and Consumers’ Preferences in Tourism. Journal of Tourism Hospit 5: 194.
Cuculeski, N., Petroska, I., & Cuculeski, V. (2016). Sustainable marketing and consumers’ preferences in tourism. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 7(2), 84-90.
Hang, L. I. N., & LIN, Y. X. (2017). Analysis on the Factors Impacting Tourists’ Satisfaction in Sports Tourism from the Perspective of Experience Marketing-Based on the Case of Xiamen International Marathon. DEStech Transactions on Computer Science and Engineering, (ameit).
Migule, J. Montesinos, E, Lopez,G. Jose M. Lopez, S.Guillermo F. (2018).Journal of Physical Education and Sport: The touristic impact of a sporting event attending to the future intentions of the participants. (JPES), 18(Supplement issue 3), Art 201, pp. 1356 - 1362, 2018.
Morrison, A. (2009). Hospitality and travel marketing (4th ed.). Albany: Delmar Cengage Learning.
Pomering, A. (2017). Marketing for sustainability: Extending the conceptualisation of the marketing mix to drive value for individuals and society at large. Australasian Marketing Journal (AMJ), 25(2), 157-165.
Pomering, A., Johnson, L. & Noble, G. (2010). Conceptualising a contemporary marketing mix for sustainable tourism marketing. Proceedings of the 20th Annual Conference of the Council for Australian University Tourism and Hospitality Education (CAUTHE) (pp. 1-15). Hobart: School of Management, University of Tasmania.
Pomering, A., Noble, G., & Johnson, L. W. (2011). Conceptualising a contemporary marketing mix for sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 19(8), 953-969.
Serbanica, D., Radulescu, V., & Cruceru, A. F. (2015). The role of marketing audit in evaluation sustainable marketing performance in Romanian organizations. Amfiteatru Economic, 17, 40.
Singh, R. (2014). MARKETING MIX FOR SUSTAINABLE TOURISM. International Journal of Management Research & Review. August 2014/ Volume 4/Issue 8/Article No-6/825-829.
Shabani, JS.Gharehkhani, H. Naderi, F(2018). ANNALS OF APPLIED SPORT SCIENCE:The Role of Sport Marketing Mix in Generating Revenue for Iranian Football Clubs. Volume: 6 .Issue:1 .Pages:95-102.
Skowron, S., & Szymoniuk, B. (2014). Marketing and sustainable development. Problemy Ekorozwoju–Problems of Sustainable Development, 9(2), 39-46
Trivedi, K., Trivedi, P., & Goswami, V. (2018). Sustainable marketing strategies: Creating business value by meeting consumer expectation. International Journal of Management, Economics and Social Sciences (IJMESS), 7(2), 186-205.
Weed, M. y Bull, C. (2010), Sport Tourism: participants, policy and providers. Journal of Sport Tourism, 15(2), 181-184.
Wolfe Sr, M. J., & Crotts, J. C. (2011). Marketing mix modeling for the tourism industry: A best practices approach. International Journal of Tourism Sciences, 11(1), 1-15.
urai, N. Jaroenwisan ,K. (2017). The Sustainability Marketing Mix for Thai Senior Tourism. international journal of social sciences and management. Vol. 4, Issue-2: 80-89.
_||_