اولویت بندی جاذبه های گردشگری با هدف توسعه گردشگری (منطقه مورد مطالعه: شهرمشهد)
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
صدیقه ذاکری
1
,
طاهره صادقلو
2
1 - جغرافیا،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، فردوسی، مشهد، ایران
2 - گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
تاریخ دریافت : 1400/01/15
تاریخ پذیرش : 1400/02/27
تاریخ انتشار : 1400/03/01
کلید واژه:
توسعه گردشگری,
شهر مشهد,
جاذبه گردشگری,
روش تصمیم گیری چند معیاره,
چکیده مقاله :
چکیدهصنعت گردشگری با اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم و در نتیجه، کسب درآمد برای مقصدهای گردشگری، نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد. برای دستیابی به این درآمد، ابتدا باید گردشگر جذب شود و به منظور برخورداری از منافع حاصل از گردشگری، اولویت گردشگران در انتخاب مقصدهای گردشگری بررسی شود. بنابراین با توجه به اینکه بسیاری از سفرهای داخلی در ایران نیز دیدارهای مذهبی از مکان های مقدس نظیر مشهد و قم است; هدف از این تحقیق، شناسایی اولویت جاذبه های گردشگری در شهر مشهد با استفاده از تکنیک آنتروپی، VICORو SPSS است. انگیزه مطالعه این تحقیق بررسی کردن استقبال گردشگران از انواع جاذبه های جدید و قدیمی موجود در این شهر است. نتایج بدست آمده نشان داد که در مجموع، بارگاه امام رضا(ع) اولویت اول جاذبه گردشگری را در میان گردشگران و مسئولان مورد مطالعه است و سایر جاذبه های گردشگری در اولویت های بعدی قرار گرفته اند. بنابراین شهر مشهد با جاذبه های جدید ایجاد شده برای توسعه گردشگری در این شهر تاکنون موفق نبوده است.
چکیده انگلیسی:
Tourism industry with direct and indirect employment and as a result, Make money for tourist destinations, Plays an important role in the region economy. To achieve this income, The tourist must first be attracted And in order to enjoy the benefits of tourism, Prioritize tourists in choosing tourist destinations. So, considering that most tourists in Iran are domestic tourists because of limited foreign tourism And many domestic travels in Iran are also religious visits to holy places such as Mashhad and Qom; the purpose of this investigation, identification of priority of tourism attractions in Mashhad using entropy technique is VICOR and SPSS. The motivation for studying this research is to examine the welcome of tourists to all kinds of new and old attractions in this city. The results showed that in total, Imam Reza's port is the first priority of tourism attraction among tourists and officials studied and other tourist attractions are in the forefront. So the city of Mashhad has not been successful with the new attractions created for the development of tourism in this city.
منابع و مأخذ:
ابراهیم زاده، ع.، کاظمی نژاد، ش.ا. و اسکندری ثانی، م. (1390)، برنامه ریزی استراتژیک توسعه گردشگری، با تاکید بر گردشگری مذهبی (مطالعه موردی: شهر قم)، مجله پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 76.
پاپلی یزدی، م.ح. و سقایی، م. (1385). گردشگری (ماهیت و مفاهیم) ، تهران: سمت.
تقوایی،م ، احسانی، غ.ح. و صفرابادی،ا. (1388). نقش وجایگاه برنامه ریزی چند بعدی درتوریسم و اکوتوریسم مطالعه موردی: منطقه خروطبس، فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، شماره3.
تولایی، س. (1386). مروری بر صنعت گردشگری، دانشگاه تربیت معلم.
دیناری، ا. (1384). گردشگری شهری در (ایران و جهان). مشهد: واژگان خرد.
رهنمایی، م.ت.، منوچهری میاندوآب، ا. و فرجی ملایی، ا. (1390). تحلیل کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهری میاندوآب، مدیریت شهری، شماره 28.
زبردست، ا. (1380). کاربرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در برنامهریزی شهری و منطقهای، پژوهشهای هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، شماره10.
سلطانی، ز.، و نوری زمان آبادی، س.ه. (1389). ارزیابی توان محیطی شهرستان خوانسار به منظور توسعه توریسم (با استفاده از GIS)، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره99.
صادقی مقدم، م.ر.، حاجیلویی، ن.، پالاد، ک. (1392). بررسی میزان تأثیر معیارهای فضایی-کالبدی شهرها بر صنعت گردشگری با استفاده از مدل تحلیل فرآیند سلسله مراتبی(AHP)، اولین همایش منطقه ای معماری، معماری پایدار و شهرسازی خشت اول،1392 .
فرج زادهاصل، م. (1384). سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامه ریزی گردشگری، تهران: سمت.
قادری، ز. (1383). اصول توسعه پایدار گردشگری روستایی، تهران: سازمان شهرداریها و دهیاریها.
قالیباف، م.ب.، شعبانیفرد، م. (1390). ارزیابی و اولویتبندی جاذبههای گردشگری برای توسعه گردشگری شهری بر اساس مدلهای تصمیم گیری چند متغیره، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره پیاپی 101.
کاظمی، م. (1385)، مدیریت گردشگری. تهران: سمت.
مومنی، م.، و صرافی، م. (1387). ساختار و کارکرد گردشگری مذهبی-فرهنگی و ضرورت مدیریت یکپارچه در کلانشهر مشهد. مجله جغرافیا و توسعه، شماره11.
نوری، ج.، زارعی، ه. و میرحسینی، ا. (1389). امکان سنجش جذب اکوتروسیم درمناطق کویری ایران(مطالعه موردی:تله کابین طرزجان). فصلنامه فضای جغرافیایی، شماره ی32، 75-93.
Cohen, E., (1978). The impact of Tourism on the Physical environment. Annals of Tourism Research, 5, 215-237.
Hall, C.M., Page, S. J.(2001). Tourism and Recreation. London: Routleadge.
Inskeep, E. (1994). National and Regional Tourism Development, Methodologies and Case Studies. London: Routledge.
Mason, P., (1995). Tourism: Enviroment and development Perspectives. Godalming, UK, World Wide Fund for Nature.
Peter, P.D.(2005).Volunteer tourism posts modern pilgrimage in Tamilnadu. Journal of tourism and cultural change.
Philips, M.R. and House, C. (2009). An evaluation of priorities for beach tourism: Case studies from South Wales, UK. Tourism Management (30): 176- 183.
Sommer, a, Saviano, M.(2007). Spiritually Tourisms: Religiousness Raised in Deutschland, Berlin. Analytical on Role religious tourism in Urbanization Extention.
Williams, S., (2000). Tourism Geography. London: Routledge Publications.
(1995). Concepts, Definition and Classifications for Tourism Statistics. Madrid: World Tourism Organization Press.
WTTC:World Travel & Tourism Council (2013).
_||_