عوامل موثر بر توسعه گردشگری، کاربردی از تکنیک کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی استان چهارمحال و بختیاری)
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
محمود بخشی نژاد
1
1 - گروه حسابداری، دانشگده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شهرکرد، شهرکرد- ایران.
تاریخ دریافت : 1397/11/07
تاریخ پذیرش : 1397/11/30
تاریخ انتشار : 1397/12/01
کلید واژه:
گردشگری,
شاخص مالی,
رشد و یادگیری,
کارت امتیاز متوازن,
فرایند داخلی,
چکیده مقاله :
فعالیتهای گردشگری به دلیل تأکید بر مشارکت جامعه محلی، توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی و مسائل زیست محیطی، پیوند عمیقی با توسعه پایدار داشته و توسعه منطقه ای از جمله نقش های اثربخش این نوع فعالیت است، در این راستا هدف این پژوهش تبیین عوامل موثر بر توسعه گردشگری با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن است، جامعه آماری این پژوهش اعضاء هیات مدیره، سهامدارن، کارکنان و مشتریان واحدهای گردشگردی در استان چهارمحال و بختیاری شامل واحدهای گردشگری کوهرنگ، بهشت آباد، سرداب رستم آباد، تلفن خانه شهرکرد می باشند و روش نمونه گیری تمام شماری است و داده ها با استفاده از دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته در سالجاری جمع آوری شده است، برای تبیین عوامل موثر بر توسعه گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری از تکنیک کارت امتیازی متوازن استفاه شده است، این تکنیک از ابزارهای نسبتا جدید است و جایگزین ارزشمندی برای روشهای قبلی در تجزیه و تحلیل گردشگری است و بر اساس چهار مولفه مالی ، مشتریان ، فرآیندهای داخلی، یادگیری و رشد به اندازه گیری عوامل موثر بر گردشگری می پردازد نتایج پژوهش با استفاده از نرم افزار PLS Smart تجزیه و تحلیل شده است و حاکی از وجود رابطه معنادار بین شاخص های مالی، مشتریان، فرآیندهای داخلی، یادگیری و رشد گردشگری است.
چکیده انگلیسی:
Tourism activities, due to the emphasis on community participation, attention to social and cultural issues and environmental issues, have a deep link with sustainable development, and regional development is one of the most effective roles of this type of activity. In this regard, the purpose of this study is to explain the factors influencing tourism development using a balanced scorecard technique. The statistical population of this research is the members of the board of directors, shareholders, employees and customers of Tourism units in Chaharmahal & Bakhtiari province including koohrang boom, Beheshtakad, Rostam Abad, and Shahr-e-Kord. The sampling method is full and data are collected using two questionnaires this year. To investigate the factors affecting the development of indigenous communities in Chaharmahal and Bakhtiari province, we used the methodology of the Balanced Scorecard, This technique is a relatively new tool. And is a valuable alternative to previous approaches to tourism analysis and Based on four financial components, customers, internal processes, learning and growth, measure the factors affecting tourism growth. The results of the research were analyzed using PLS Smart software and suggest a significant relationship between financial indicators, customers, internal processes, learning, growth and indoors.
منابع و مأخذ:
احدی نژاد، م.، گندمکار، ا. (1397). مکان یابی بهینه کمپهای گردشگی در حوزه بازفت با استفاده از معیار دسترسی . فصل نامه فضای گردشگری، 28(7):16-1.
احسانی، ا.، فرجی راد، ع .1390. بررسی تأثیر اقامتگا ههای محلی (خوشه سار بومگردی) بر ارتقاء سطح زندگی جامعه محلی، جغرافیای سر زمین، (30)8: 77-63.
چیپ، آ، ب .1394. "مشتری در جایگاه شریک "، مترجم غلامرضا صالحی، انتشارات موسسه فرهنگی رسا. چاپ هفتم . 264 صفحه.
خادمی زارع، ح .، فخرزاد، م.، کرمی، م. 1389 . اولویت بندی عوامل انگیزشی کارکنان با هدف افزایش بهرهوری، مدیریت منابع انسانی در صنعت گردشگری، 33(13) :104-85.
دهقانی، ا .1395. بررسی نقش پتانسیلهای بومگردی بندر عباس در جذب گردشگران، پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان، شماره 11: 24-6.
دادستان، غ.، دارائی، م .، ربیعی مندجین، م. 1395. نقش یادگیری سازمانی بر عملکرد مالی و عملکرد بازار در شرکت خودروسازی سایپا، همایش بین المللی مدیریت نوین در افق 1404. 30اردیبهشت. 13 صفحه.
روشنعلی، ر.، ریاحی، و .(1396). نقش بومگردی در توسعه روستایی، فصلنامه فضای گردشگری،سال هفتم، شماره 25، 56-51.
زنجیردار، م.، طالبانی فراهانی، ز .، موسوی بصری،س.م .، لونی، ن . 1389. مقایسه سیستمهای سنجش عملکرد و تحلیلی بر کارت امتیازی متوازن به عنوان سیستمهای بخش عملکرد . مجله بررسیهای بازرگانی. 41(8): 46-35.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.1397. گزارش آماری سال 1397.
غلامیان، م.، خواجه افضلی، مریم.، ابراهیمی، ب. 1385. مدیریت دانش در ارتباط با مشتری، مجله تدبیر، شماره 171: 59-54.
لقمان، ک.، مهرزاد، ح.، محمود، گ .، سجادی، ن . 1393. تدوین نظام مدیریت عملکردکمیتة ملی المپیک بارویکردکارت امتیازی متوازن، مطالعات مدیریت رفتارسازمانی در ورزش- سال اول، شماره2،30-21.
موتمنی، ع.، فتاحی و.،کریمی، م. 1391. ارزیابی عملکرد شعبه بیمه با استفاده از رویکرد تلفیقی کارت امتیازی و تکنیک فازی، پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال بیست و دوم شماره 62: 103-83.
نوری، غ .،تقی زاده، ز. 1391، ارزیابی آسایش زیست اقلیمی سراب نیلوفر با شاخصهای ترمو هیدرولیک و اوانس جهت فعالیتهای بوم گردی، فصلنامه علمی پژوهشی اکوبیولوژی تالاب. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، سال سوم،12(3).، 51-41.
Breiby, M. A. (2014). Exploring aesthetic dimensions in a nature-based tourism Journal of Vacation Marketing, 20(2), 163e173.
Brooker, E., Joppe, 2014. A critical review of camping research and direction for future studies. Journal of Vacation Marketing, 20(4), 335e351.
Blichfeldt, B, S., Mikkelsen, M, (2015). Camping tourism. In J. Jafari, & H. Xiao (Eds.), Encyclopedia of tourism. Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319- 01669-6, 1e1.
Ballantync, R,. Packer, J. 2013. Ecotourism: Themes and Issues, International Handboo on Ecotourism, Edward Elgar, UK.
Collins, D., & Kearns, 2010. Pulling up the tent pegs? The significance and Changing status of coastal campgrounds in New Zealand. Tourism Geographies, 12(1): 56-67.53e76.
Carr,A., Ruhanen, L. 2016. Whit ford Indigenous peoples and the challenges and opportunities for sustainable tourism ble Tourism, Journal of Sustaina, 24(8–9), 1067-1079.
CANO, Jose A., VERGARA, José J., DOOR, Fabio A. 2017. Design and implementation of a balanced scorecard in a Colombian company, 38 (31): (19-54)
Das, M., Chatterjee, B. 2015. Ecotourism: A Panacea or a Prediament? Tourism Management Perspectives.
2017. Eurostat tourism database. Nights spent at tourist accommodation
Establishments e Monthly data, table: tour_occ_nim. Retrieved March 16, 2016.
Garst, B., Williams, D., Roggenbuck, J. 2010. Exploring early twenty-first century developed forest camping experiences and meanings. Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal, 32(1), 90e107.
Gr_zini_c, J., _Zarkovi_c, A., & Zanketi_c, P. (2010). Positioning of tourism in Central
Dalmatia through the development of camping tourism. International Journal of
Economic Perspectives, 4(3), 525e535.
Gthinji M, 2006. An evaluation of the use of eco labeling Within the Eco
Tourism Sector, University of East Anglia.
Jakovi_c, B., Kra_sevac, M., & _Sebek, V. (2014). Marketing and commercial activities
offered on camping sites web sites: The case of croatia and selected EU countries
an Enterprise Odyssey. In International conference proceedings (pp.687e696).
Hardy, T., Ogunmokun, G., & winter, C. (2005). An exploratory study of factors
Influencing campers, level of loyalty to camping sites in the tourism industry. In
ANZMAC 2005: Engaging the multiple contexts of management convergence and
Divergence of management theory and practice, Canberra, Australia, 7e10,december.
Kaplan, R. S., & Norton D. P., (1996). The Balanced Scorecard. Harvard Business School Press, Boston, MA, USA. - 28 28
Lucivero, 2012. Camping and open-air tourism: An opportunity for unstainable
Tourism in coastal areas. In The conference of the international forum on urbanism
(IFoU): Touribanism (pp. 1e9). Barcelona: International Forum on Urbanism.
Martilla, J. A., & James, J. C. (1977). Importance-performance analysis. Journal of
Marketing, 41, 77e79.
O'Neill, A., Riscinto-Kozub, K, A., Van Hyfte, M. 2010. Defining visitor satisfaction in the context of camping oriented nature-based tourism e the Driving force of quality! Journal of Vacation Marketing, 16(2), 141e156.
Oh, C., Park, M., & Hammill, W. E. (2007). Predicting site choice behavior among
types of campers. Journal of Park and Recreation Administration, 25(3), 23e40.
Park, J., Ellis, G. D., Kim, S. S., & Prideaux, B. (2010). An investigation of perceptions
of social equity and price acceptability judgments for campers in the U.S. national
Tourism Management, 31, 202e212.
Thampi, 2005. Ecotourism in Keral India، Lesson from Eco Development Project in Periyar Tiger Reserve, No 13.
Triantafillidou, A., & Siomkos, G. (2013). Summer camping: An extraordinary, nostalgic, and interpersonal experience. Journal of Vacation Marketing, 19(3), 197e208.
Van Heerden, C. H. (2010). An exploratory analysis of leisure caravanning in the
Kruger national park in South Africa. Innovative Marketing, 6(1), 66e72.
Walsh, M., & Lipinski, J. (2008). Unhappy campers: Exploring consumer resistance
to change. Journal of Travel and Tourism Marketing, 25(1), 13e24.
UNWTO Barometer 2018, World Tourism Organization, April 2018.
_||_