پیشزمینهسازی با پول و میزان اعتماد بین کودکان (شواهدی از یک آزمایش میدانی)
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیت
زهرا ابراهیمی
1
,
مسعود همایونی فر
2
,
مهدی فیضی
3
1 - کارشناس ارشد توسعه اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 - استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: کودکان, آموزش ابتدایی, پیشزمینهسازی, بازی اعتماد, ویژگی نمادین پول,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله بررسی تأثیر پیشزمینهسازی کودکان با نمادهای پولی بر اعتماد آنها نسبت به دیگر کودکان همگروه با آنهاست. برای درک این تأثیر، آزمایشی میدانی با روش نمونهگیری در دسترس و با بهکارگیری پیشزمینهسازی در بازی اعتماد انجام گرفت. آزمودنیها 511 نفر از دانش آموزان دختر مقطع چهارم دبستان مدارس دولتی ناحیه چهار آموزش و پرورش شهر مشهد بودند. یافته ها نشان داد سطح اعتماد آزمودنیها بعد از پیشزمینهسازی با نمادهای پولی در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل است. همچنین، نتایج نشان داد در صورت وجود سطحی از اعتماد بین فردی، رفتار خودخواهانه اقتضا میکند که بازیکن اول بخش بیشتری از داشته خود را در اختیار بازیکن مقابل قرار دهد تا در نهایت، هر دو نفر از این اعتماد، منفعت بیشتری کسب کنند. بر اساس نتایج، پیشنهاد میشود که از ابزار نمادین پول در مراحل آموزش ابتدایی به نحو مناسب استفاده شود تا کودکان به درک درستی از اثرات جانبی پول برای ایجاد اعتماد و مبادلات خود در آینده دست یابند.
In addition to typical functions of money such as a medium of exchange, a means of evaluation, and storing the value of goods and services, it also has a symbolic character. Money due to its symbolic character can be used as a social goal in regulating interpersonal and intrapersonal relationships. On the one hand, priming is one of the most important ways to highlight the symbolic aspect of money. On the other hand, trust is one of the essential aspects of human relations. We conduct a trust game experiment on 511 fourth-grade girl students from the public schools in Mashhad. The results showed that children primed with money in the experimental group, on average, trust more than the control group.
