شیوه های آموزش در مکتب خانه های هرمزگان
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخجلیل تراهی 1 , اردشیر اسدبیگی 2 , احمد بازماندگان خمیری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه تاریخ و تمدن اسلامی،واحد مشهد،دانشگاه آزاد اسلامی،مشهد،ایران
2 - استادیار، گروه تاریخ و تمدّن ملل اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی. مشهد، ایران
3 - استادیارگروه تاریخ ایران اسلامی،واحد بین الملل قشم،دانشگاه پیام نور،قشم،ایران
کلید واژه: استان هرمزگان, شیوه های آموزش, مکتب خانه های هرمزگان, نهاد آموزشی, تعلیم و تربیت,
چکیده مقاله :
نگاهی به تاریخ آموزش نشان می دهد که از بدو شکل گیری نهادهای تربیتی، سازمان و شاکله این نهاد تطور و تحول زیادی داشته است یکی از این نهادهای تاثیر گذار در کشور ما مکتب خانه ها بوده اند.پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوه های آموزش در مکتب خانه های هرمزگان انجام شده است.این مطالعه از منظر روش شناسی در زمره تحقیقات توصیفی - تحلیلی است. یافته های این پژوهش نشان می دهد مکتب خانه ها از جمله آموزشگاه های همگانی اما سازمان نیافته ای بود که تعلیم کودکان در سطوح ابتدایی و بسیار پایین به طور عام و آموزش قرآن را به طور ویژه عهده دار بود که مبنای عمل مکتب خانه ها در اصل آموزش مقدمات و از جمله خواندن قرآن ، فارسی حساب و واجبات دینی و به ویژه نماز بود. نظام مکتب خانه ای علی رغم تاثیر گذاری آن بر افزایش سطح سواد و دانش افزایی جامعه روستایی ،بعضاً ،به دلیل سواد پایین ،ناآشنایی مکتبدارها با اصول تعلیم و تربیت و تنبیهات بدنی باعث تنفر کودک از معلم و درس و مکتب شد. این پژوهش که در زمره تحقیقات مروری و کتابخانه ای به شمار می آید در صدد تبیین و تشریح و نقد این نهاد آموزشی و پرورشی می باشد که در تکوین و تعالی آموزش و پرورش ایران و هرمزگان سهم بسزایی داشته است.
A look at the history of education shows that since the formation of educational institutions, the organization and structure of this institution has undergone a lot of development and transformation, one of these influential institutions in our country has been the home schools. The present study aims to investigate the methods of education in Hormozgan schools have been conducted. This study is a descriptive-analytical research from the point of view of methodology. The findings of this research show that home schools were among the public schools, but they were unorganized, which was responsible for the education of children at the elementary and very low levels in general and the teaching of the Quran in particular, which was the basis of the operation of home schools in principle. The training included reading the Qur'an, Farsi, arithmetic and religious duties, especially prayer. The home school system, despite its impact on increasing the level of literacy and knowledge of the rural community, sometimes, due to the low literacy, the unfamiliarity of the schoolmasters with the principles of education and corporal punishment, caused the child to hate the teacher, the lesson, and the school. This research, which is considered as a review and library research, aims to explain, describe and criticize this educational institution that has made a significant contribution to the development and excellence of education in Iran and Hormozgan.