پیامدهای فرهنگی جنگ جهانی دوم در همدان (1320- 1325 هـ ش.)
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخمجید فروتن 1 , کیوان شافعی 2 , محمدقربان کیانی 3 , انور خالندی 4
1 - گروه تاریخ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2 - گروه تاریخ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
3 - گروه تاریخ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج، ایران.
4 - گروه تاریخ، دانشگاه آزاد سنندج
کلید واژه: جنگ جهانی دوم, متفقین, پیامدهای فرهنگی, کلید واژهها: همدان,
چکیده مقاله :
چکیده:اشغال همدان توسط متفقین در جنگ جهانی دوم پیامدهای متعددی در زمینههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به دنبال داشت. فعالیتهای فرهنگی- آموزشی منطقه در این دوره دستخوش تغییرات و تحولات موقت و زودگذر گردید و تاثیرات جنگ باعث ایجاد شرایطی چون چند پارگی برنامههای فعالان فرهنگی، فترت فعالیت مطبوعاتی، رکود در عملکرد انجمنهای ادبی، کم رونق شدن فعالیتهای سینما و تئاتر، تعلیق آموزش رسمی در مدارس و تعطیلی برخی از آنها در همدان شد. موضوع این تحقیق بررسی پیامدهای فرهنگی جنگ جهانی دوم در همدان است. پژوهش حاضر روش و رویکردی توصیفی– تحلیلی دارد و اطلاعات به شیوه کتابخانهای- اسنادی و بر اساس گزارشهای موجود گردآوری شده است. این تحقیق در پی پاسخ به این سوال است که حادث شدن جنگ جهانی دوم و اشغال همدان چه پیامدها و تاثیراتی بر اوضاع فرهنگی منطقه داشته و عوامل بروز این پیامدها چه بوده است؟ یافتههای این تحقیق نشان میدهد؛ اغلب پیامدهای فرهنگی- آموزشی به صورت ناپایدار و محدود به دوران اشغال همدان بوده که به تدریج با تخلیه شهر توسط متفقین کارکردهای مراکز فرهنگی-آموزشی دوباره احیاء و فعالیتهای گذشته خیلی سریع از سر گرفته شده است. این پیامدهای منفی در حوزه فرهنگی-آموزشی جزو پیامدهای کوتاه مدت جنگ محسوب میشد. در زمان جنگ اولویت اول مردم رفع نیازهای اقتصادی بود و نیازهای فرهنگی- آموزشی در آن دوران اولویت مردم محسوب نمیشد.
Abstract:The Allied occupation of Hamedan in World War II had several social, economic, and cultural consequences. The cultural-educational activities of the region underwent temporary and fleeting changes during this period, and the effects of the war caused conditions such as the fragmentation of cultural activists' programs, the stagnation of press activity, the stagnation in the performance of literary associations, and the decline of activity. Cinema and theater, the suspension of formal education in schools and the closure of some of them in Hamedan. The subject of this research is the study of the cultural consequences of World War II in Hamedan. The present study has a descriptive-analytical method and approach and the information has been collected in a library-documentary manner based on existing reports. This research seeks to answer the question of what were the consequences and effects of the outbreak of World War II and the occupation of Hamedan on the cultural situation in the region and what were the causes of these consequences? The findings of this study show; Most of the cultural-educational consequences were unstable and limited to the occupation of Hamedan, which was gradually revived with the evacuation of the city by the Allies. These negative consequences in the field of culture and education were among the short-term consequences of the war. During the war, the first priority of the people was to meet economic needs, and cultural and educational needs were not considered a priority of the people at that time.
_||_