طرح یادگیری ترکیبی توسعه استعدادها : مطالعه تلفیقی فراترکیب با فن دلفی
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیساناز میرچی 1 , احمد ودادی 2 , داریوش غلام زاده 3
1 - گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری ترکیبی, کارکنان بیمارستان, توسعه استعداد , فراترکیب,
چکیده مقاله :
بیمارستان ها در راستای آموزش کارکنان خود سعی دارند در کنار آموزشهای حضوری، برخی از آموزشهای خود را به صورت غیرحضوری و غالباً الکترونیکی، با استنباطی که از آن دارند، ارایه دهند. اما مسئله در این است که آیا تغییر در شیوه ارایه، میتواند منجر به اثربخشی آموزشها به ویژه آموزشهای سازمانی شود؟ یا صرفاً سازمان و شرکت کنندگان دوره ها به لحاظ دسترسی داشتن به فناوری و همسویی با تحولات فناوری اطلاعات، به آن گرایش پیدا کرده اند. هدف این مطالعه، شناسایی مؤلفه ها و ارائه طرح یادگیری ترکیبی برای توسعه استعداد کارکنان بیمارستان می باشد.پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعه ای بوده با استفاده از راهبرد هفت مرحله ای ســندلوســکی و باروسو (٢٠٠٧) تدوین شده است. نخست با استفاده از روش کیفی فراترکیب و با غربالگری، مطالعه، کُدگذاری علمی و نظام مند 86 مقاله معتبر پیشین، ابعاد، مولفه ها و شاخصهای طرح یادگیری ترکیبی توسعه استعدادها شناسایی و با روش دلفی اعتباریابی گردید. روایی و پایایی از طریق ابزار ارزیابی گلین، روایی صوری و محتوا و توافق بین دو کدگذار و ضریب کاپا تایید شد. یافته ها ابعاد، مولفه ها و شاخص های طرح می باشند. پنج بعد شناسایی شده عبارتند از تعیین نیازهای یادگیری، عناصر کمپین یادگیری، پروپوزال یادگیری، استراتژی محتوا و طرح تسهیل که این ابعاد شامل 22 مولفه و 77 شاخص گردیدند. شناسائی و کاربرد مولفه های به دست آمده به مدیران حوزه نظام سلامت امکان جایگزینی آموزش سنتی کارکنان با یادگیری ترکیبی را که منجر توسعه استعداد کارکنان میگردد را خواهد داد .
In line with the training of their employees and besides in-person training, hospitals attempt to present part of their training as a non-in person and often electronically, with the presumption they have from it. However, the problem is whether changing the presentation method can culminate in the effectiveness of training. particularly organizational training, whether the organizations and participants of the courses have turned to it merely because of having access to technology and attuning with information technology developments. The present research aimed to explain and analyze the dimensions and components of each dimension of talent-developing blended learning about the broadness of the talent development concept in learning topics. The present research is developmental in terms of purpose and has been formulated using Sandelowski and Barroso’s (2007) seven-step method. First, by using the meta-synthesis qualitative method and by screening, investigating, and coding 86 previous valid articles scientifically and systematically, the dimensions, components, and indices of the blended learning model for talent development were identified. Validity and reliability were approved via Glynn’s assessment tool, formal and content validity, inter-coder agreement, and kappa coefficient. The findings consist of the model’s dimensions, components, and indices. The five identified dimensions include specifying learning needs, learning campaign elements, learning proposal, content strategy, and facilitation model comprising 22 components and 76 indices. Conclusion: The identification and application of the obtained components will allow the policymakers and managers of the health system field to replace the traditional training of employees with blended learning, culminating in employee talent development