بررسی رابطه رهبری همنوا با حسادت سازمانی و ریاکاری سازمانی در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیعلی محمد احمدی قراچه 1 , علی شجاعی فرد 2 , سلیمه روا 3 , بامشاد اسکندری 4 , رضا فراشبندی 5
1 - استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد گروه مدیریت آموزشی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
4 - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی اجرائی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
5 - دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: ریاکاری سازمانی, حسادت سازمانی, رهبری همنوا, کارکنان اداره آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر که با هدف بررسی رابطه رهبری همنوا با حسادت سازمانی و ریاکاری سازمانی در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر انجام شده است از جمله ی پژوهش های همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 408 نفر از کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر بود که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 198 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه های رهبری همنوا واگنر (2010)، حسادت سازمانی ولی زاده و آذربایجان (1389) و ریاکاری سازمانی هادوی نژاد و عبادی (1394) بود. دادهها با استفاده از نرمافزار Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که بین رهبری همنوا با حسادت سازمانی و هر یک از مولفه های آن یعنی حسادت شناختی، حسادت عاطفی و حسادت رفتاری کارکنان رابطه وجود دارد، به این معنا که هر چقدر همنوایی در بین مدیران بیشتر باشد، حسادت شناختی، حسادت عاطفی و حسادت رفتاری کارکنان کمتر می شود. همچنین بین رهبری همنوا با ریاکاری سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد، به این معنا که هر چقدر همنوایی در بین مدیران بیشتر باشد، ریاکاری سازمانی در بین کارکنان کمتر می شود. نتیجه گیری کلی پژوهش نشان داد که با تقویت و پیاده سازی رهبری همنوا در اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر می توان به بهبود حسادت سازمانی و ریاکاری سازمانی کارکنان کمک نمود.
The present study, which was conducted with the aim of investigating the relationship between the leadership of the same-mindedness and organizational jealousy and organizational hypocrisy among the employees of the General Department of Education of Boushehr province, was one of the correlational studies. The statistical population of the present study was 408 employees of the General Department of Education of Boushehr province, 198 of whom were selected through simple random sampling. The tools of data collection in this research were the leadership questionnaires of Homanova Wagner (2010), organizational jealousy of Valizadeh and Azarbaijan (2009) and organizational hypocrisy of Hadoinejad and Ebadi (2014). Data were analyzed using Smart PLS software. The findings showed that there is a relationship between congruent leadership and organizational jealousy and each of its components, i.e. cognitive jealousy, emotional jealousy and behavioral jealousy of employees, in the sense that the greater the congruence among managers, cognitive jealousy, emotional jealousy And the behavioral jealousy of employees decreases. Also, there is a relationship between congruent leadership and organizational hypocrisy among employees, in the sense that the greater the congruence among managers, the less organizational hypocrisy among employees. The general conclusion of the research showed that by strengthening and implementing the same leadership in the General Department of Education of Boushehr province, it is possible to help improve the organizational jealousy and organizational hypocrisy of the employees.
_||_