شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیشبنم ملکشاهی 1 , رمضان جهانیان 2 , مهتاب سلیمی 3 , زهرا لبادی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی،واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج ،ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه ازاد اسلامی، کرج، ایران.
کلید واژه: تفکر سیستمی, ابعاد و مولفه ها, مدیران آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش،شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش بود.روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نوع داده، آمیخته و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری ، در بخش کیفی، 20نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی، به روش نمونه گیری هدفمند، بر اساس اصل اشباع در نظر و در بخش کمی، 4115 نفر از مدیران و معاونان اداره کل و نواحی چهارگانه آموزش و پرورش و مدارس استان البرز را تشکیل دادند. حجم نمونه با فرمول کوکران، 351 نفر، از روش نمونه گیری تصادفی ساده ،انتخاب شدند.ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوای اسناد و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته، 93گویه ای بودکه روایی آنان با تایید خبرگان دانشگاهی، متخصصان مدیریت آموزشی و تحلیل عاملی تائیدی انجام شدو پایایی آنان با استفاده از آلفای کرونباخ، 984/0تعیین گردید.تحلیل داده ها، برای تعیین و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها، با استفاده از معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم و دو نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، ابعادو مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش، دارای5بعد ویژگی های شخصیتی، دانش های مدیریتی، رهبری، مدیریت منابع انسانی، مهارت و توانایی تفکر و اندیشه فلسفی و93مولفه بود.نتیجهگیری: به نظر میرسد، ابعاد و مولفه های پیشنهادی به لحاظ نظری، از اعتبار کیفی و کمی لازم، برخوردار است و می تواند به عنوان چارچوب و مبنایی، برای تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش کشور، مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction: The purpose of study was to identify and rank the dimensions and components of systemic thinking of education managers.research methodology: This research was mixed in terms of purpose, application and data type and the research method was descriptive-survey. The statistical population, in the qualitative part, 20 academic specialists and educational experts, by purposeful sampling method, based on the principle of saturation, and in the quantitative part, 4115 managers and deputies of the General Administration and the four districts of education and schools of Alborz province Formed. The sample size with Cochran's formula, 351 people, were selected by simple random sampling method. Academic, educational management specialists and confirmatory factor analysis were performed and their reliability was determined to be 0.984 using Cronbach's alpha.Data analysis was used to determine and prioritize dimensions and components using structural equations, heuristic and confirmatory factor analysis, second-order confirmatory factor analysis, and SPSS and AMOS software.Findings: The results showed that the dimensions and components of systems thinking of education managers had 5 dimensions of personality traits, managerial knowledge, leadership, human resource management, skills and ability of philosophical thinking and 93 components.Conclusion: It seems that the proposed dimensions and components have the necessary qualitative and quantitative validity theoretically and can be used as a framework and basis for systemic thinking of the country's education managers.
_||_