دستیابی به شهر اقتصادی؛ بر پایه ارائه الگوی مفهومی بازاریابی حسی در شبکههای اجتماعی (رویکرد کیفی تحلیل تم)
محورهای موضوعی : آمایش محیطماندانا رضائی 1 , وحید ناصحی فر 2 , رضا تقوایی 3 , تحفه قبادی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد همدان، دانشگاه آزاده اسلامی، همدان، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، علامه طباطبائی، دانشگاه دولتی، تهران، ایران)
3 - استادیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد توسیرکان، دانشگاه آزاد اسلامی، توسیرکان،ایران
4 - مربی گروه مدیریت بازرگانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
کلید واژه: شبکههای اجتماعی, بازاریابی حسی, شهر اقتصادی, بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی,
چکیده مقاله :
هم زمان با دگرگونی تعاملات برنامهریزی و بازار توسعه شهری تحت تأثیر فرایندهای جهانی شدن و رقابت شهری، شاخصهای رشد اقتصادی شهرها نیز شکل جدیدی یافتهاند؛ به طوری که برخی از مراکز تولیدی و کارخانجات باموفقیت توانستهاند پایه اقتصادی شهرها را از راه توسعه بخش تجارت و بازرگانی با ارزش افزوده بالا تنوع بخشند؛ و برخی دیگر در این کار موفق نبودهاند. این در حالی است که در کشور ما در عمل، به تسهیل فرایندهای بازرگانی و بازاریابی، در مقیاسهای اقتصادی و بسترهای الکترونیکی و دیجیتالی در جهت دستیابی به شهرهای اقتصادی توجه کمی معطوف شده است. از این رو این مقاله سعی دارد بر اساس متدلوژی تحلیل مضمون، برای بازاریابی حسی که اخیرا” از جدیدترین و مهمترین روشهای بازرگانی و بازاریابی در دنیا است در شبکههای اجتماعی که این روزها به یکی از محبوبترین ابزارها در فضای مجازی تبدیل شده است؛ در راستای دستیابی به شهر اقتصادی چارچوبی مفهومی ارائه دهد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی، و از لحاظ نحوه تجریه و تحلیل دادهها کیفی میباشد. بدین منظور گروهی از متخصصان بازاریابی انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و فرایند انتخاب خبرگان و انجام مصاحبه با آنها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و مجموعا 16 مصاحبه صورت گرفت. سرانجام نتایج تحقیق منجر به ارائه الگوی مفهومی بازاریابی حسی در شبکههای اجتماعی بر اساس پنج بعد حواس پنجگانه، احساسات، تفکر، عمل و رابطه شد.
Simultaneous with the transformation of planning interaction and urban development market, under the influence of globalization processes and urban competition, the economic growth indicators of cities have also found a new form in such a way that some production centers and factories have been able to diversify the economic base of cities through the development of high-value-added trade and commerce; however, some others have not been successful in this way. Since in our country, in practice, little attention has been paid to facilitating business and marketing processes on economic scales as well as electronic and digital platforms to achieve economic cities; therefore, this article tries to use the method of content analysis for sensory marketing, which is recently one of the newest and most important methods of marketing in the world of social networks, which has become one of the most popular tools in cyberspace these days. This research in terms of its purpose is applied and in terms of how to analyze the data is qualitative and in terms of its approach is exploratory. For this reason, a group of marketing experts was selected and were interviewed in details. In this study, the purposive sampling method was used and the process of selecting experts and conducting interviews with them continued until theoretical saturation was achieved. Sixteen interviews were conducted. Finally, the research results led to the presentation of a conceptual model of sensory marketing in social networks based on the dimensions of the five senses, emotions, thinking, action and relationship.
_||_