دستیابی به شهر اقتصادی؛ بر پایه ارائه الگوی مفهومی بازاریابی حسی در شبکههای اجتماعی (رویکرد کیفی تحلیل تم)
الموضوعات :
آمایش محیط
ماندانا رضائی
1
,
وحید ناصحی فر
2
,
رضا تقوایی
3
,
تحفه قبادی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد همدان، دانشگاه آزاده اسلامی، همدان، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، علامه طباطبائی، دانشگاه دولتی، تهران، ایران)
3 - استادیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد توسیرکان، دانشگاه آزاد اسلامی، توسیرکان،ایران
4 - مربی گروه مدیریت بازرگانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
تاريخ الإرسال : 01 الأحد , ربيع الأول, 1442
تاريخ التأكيد : 16 الثلاثاء , ربيع الثاني, 1442
تاريخ الإصدار : 29 الإثنين , رجب, 1444
الکلمات المفتاحية:
شبکههای اجتماعی,
بازاریابی حسی,
شهر اقتصادی,
بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی,
ملخص المقالة :
هم زمان با دگرگونی تعاملات برنامهریزی و بازار توسعه شهری تحت تأثیر فرایندهای جهانی شدن و رقابت شهری، شاخصهای رشد اقتصادی شهرها نیز شکل جدیدی یافتهاند؛ به طوری که برخی از مراکز تولیدی و کارخانجات باموفقیت توانستهاند پایه اقتصادی شهرها را از راه توسعه بخش تجارت و بازرگانی با ارزش افزوده بالا تنوع بخشند؛ و برخی دیگر در این کار موفق نبودهاند. این در حالی است که در کشور ما در عمل، به تسهیل فرایندهای بازرگانی و بازاریابی، در مقیاسهای اقتصادی و بسترهای الکترونیکی و دیجیتالی در جهت دستیابی به شهرهای اقتصادی توجه کمی معطوف شده است. از این رو این مقاله سعی دارد بر اساس متدلوژی تحلیل مضمون، برای بازاریابی حسی که اخیرا” از جدیدترین و مهمترین روشهای بازرگانی و بازاریابی در دنیا است در شبکههای اجتماعی که این روزها به یکی از محبوبترین ابزارها در فضای مجازی تبدیل شده است؛ در راستای دستیابی به شهر اقتصادی چارچوبی مفهومی ارائه دهد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی، و از لحاظ نحوه تجریه و تحلیل دادهها کیفی میباشد. بدین منظور گروهی از متخصصان بازاریابی انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و فرایند انتخاب خبرگان و انجام مصاحبه با آنها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و مجموعا 16 مصاحبه صورت گرفت. سرانجام نتایج تحقیق منجر به ارائه الگوی مفهومی بازاریابی حسی در شبکههای اجتماعی بر اساس پنج بعد حواس پنجگانه، احساسات، تفکر، عمل و رابطه شد.
المصادر:
اسدی،ا.،1388.مفهوم و ابعاد اقتصاد شهری.نشریه اقتصاد شهر،شماره اول، بهار23 .
اصغری زمانی،ا.،علیزاده زنوزی،ش.،قربانی،ر.،1397.سنجش مناطق شهری بر اساس توزیع کاربریها و خدمات شهری و اثرات آن در توزیع فضایی جمعیت(مطالعه موردی:مناطق شهر مرند).مجله آمایش محیط،43(11):20.
پورحسین شهری،محمد.،خوارزمی،امیدعلی.،داوری نژاد،مسعود.،1396.نقش طرحهای راهبردی توسعه در دستیابی به اقتصاد پایدارشهر(مطالعه موردی:شهر گناباد).سومین کنفرانس سالانه پژوهشهای معماری، شهرسازی و مدیریت شهری،شیراز.
دهدشتی،ز.،ناصحی فر،و.،خاشعی،و.،دانش پرور،م.،1398.نقش عوامل اجتماعی در رفتار خرید مصرف کنندگان در شبکههای اجتماعی.نشریه علمی مطالعات مدیریت کسب وکارهوشمند.سال هفتم،تابستان98،شماره28 :32 .
رهنمایی،م.،علی اکبری،ا.،فرجی دارابخانی،م.،1389.ساختار شناسی اقتصاد شهری ایران با تأکید بر نقش دولت مطا لعه موردی: سرابله.فصلنامه انجمن جغرافیای ایران،24(دوره جدید):21.
رحمانی،ب.،میرزائیان،م.،1398.ترویج فرهنگ توسعه پایدار شهری با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در نواحی شهری غرب استان کرمانشاه.فصلنامه آمایش محیط،45(12):16.
رفیعیان،م.،محمدی آیدغمیش،ف.،1396.ارائه چارچوب مفهومی تعامل باز آفرینی شهری و شهر کارآفرین در دستیابی به بازار یابی مکان.فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری،18(5):20.
شمس،مجید.،حسینی،رضا.،1398.سنجش شاخصهای کیفیت زندگی شهری با رویکرد رضایت شهر وندان(نمونه موردی:بخش اشترینان).ماهنامه شباک،41(2):12.
شمس،م.،عزیزی،ز.،1399.تحلیلی بر جایگاه شهرهای کوچک در نظام سلسله مراتب شهری استان کرمانشاه (نمونه موردی: شهر سر پل ذهاب).فصلنامه آمایش محیط،48(13):23.
مخدومی قره باغ، م.،1391.توسعه مدل وفاداری مصرف کننده: بررسی تأثیر بازار یابی حسی.پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس دانشکده اقتصاد و مدیریت.202صفحه.
ناصحی فر،و.،سعادت،م.،معصوم زاده،ا.،احمدی،م.،1389استراتژیها و سیاستهای حمایت از مؤسسات خدمات بازاریابی.فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی. سال چهاردهم، تابستان89، شماره55: 42.
یارمحمدیان،ناصر.،1397.مقاوم سازی اقتصاد شهری از طریق دستیابی به جمعیت کارای شهری.فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری،23(6(3):14.
Lindstrom,M. 2016,"Brand Sense: Build Powerful Brands through touch, taste, smell, sight and sound" ,New York ,Free Press .
Hulten,B ; Broweus,N ; Dijk ,M,V.2009, "Sensory Marketing ",publisher pal grave Macmillan,9 June .
Hulten, B ; Rodrigues , C; Brito, C.2016, "sensorial brand strategiesbfor value co-creation" Innovative Marketing ,vol 7,Issue 2, pp.40-47.
Ching-Shu, Su. 2011. The role of service innovation and customer experience in ethnic restaurants . The service Industries Journal, 425-440.
consoli, 2010,A New Concept of Marketing : The Emotional Marketing.
Krishna ,A; Elder ,R,S. 2010,"the effect of advertising copy on sensory thoughts and perceived taste",Journal of Consumer Research, vol 36, Feb 2010,pp.748-756.
Meyers-Levy, J., Bublitz, M. G., & Peracchio, L. A. 2010. The sounds of the marketplace: The role of audition in marketing. In A. Krishna (Ed.), Sensory marketing: Research on the sensuality of products (pp. 137–156). New York: Routledge.
Roberts, B.W., Walton, K.E., & Viechtbauer, W. 2008. Patterns of mean-level change in personality traits across the life course: A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 132, 1-25. Crossref, Medline Sensuality Prod.,: pp. 361–376. doi:10.4324/9780203892060.
Hulten, B., Broweus, N., and Dijk, M. 2009 Sensory Marketing. Palgrave Macmillan, London.
Krishna, A; Elder, R,S; Caldra,C. 2010, "Feminine to Smell but Masculine to touch? Multisensory Congruence and its effect on the aesthetic experience", Journal of consumer psychology ,vol 20, pp.410-418.
Maykel d.2011.Cool sensory marketing tricks and ideas for yor digital marketing campaing.24septamber 2014.
Sonk A.zinkhen H.2014. sensory marketing:the Beginning the Beginning.may15.2014by job fox.
Velasco c. petit o.spence c.2018, Digital sensory marketing:integriting new technologies into multisensory online Eexperience.journal of interactive 45(2019)42-6.
_||_