بررسی تأثیر گسترش حمل و نقل عمومی بر قیمت مسکن با استفاده از مدل هدانیک(نمونه موردی: شهر کرمانشاه)
محورهای موضوعی : آمایش محیط
1 - (دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران)
2 - (استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه ایلام
کلید واژه: حمل و نقل عمومی, کرمانشاه, کاربری اراضی, قیمت مسکن, مدل هدانیک,
چکیده مقاله :
قیمت زمین و مسکن، تابع عوامل و شرایط مختلفی است؛ از این رو در زمانها و مکانهای مختلف، قیمتها، متفاوت هستند. به عبارت دیگر، در سطح یک شهر، قیمت زمین و مسکن از یک منطقه به منطقه دیگر، بر اساس مشخصات محلی و اجتماعی- اقتصادی، متفاوت است. تغییر در قیمت، یکی از مشهودترین بازتابهای اقتصادی مداخله در بافت کالبدی شهرها است. حمل و نقل عمومی از خدمات ضروری شهرهای امروزی است و حصول اطمینان از ارائه مؤثر و کارآمد آن از اولویتهای بسیاری از شهرها به شمار میرود. هدف این مقاله بررسی تأثیر گسترش حمل و نقل عمومی بر قیمت مسکن با استفاده از مدل هدانیک در محلات کسری، 22 بهمن، شهرک مسکن و معلم شهر کرمانشاه میباشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده که در آن از روش همبستگی و مدل هدانیک استفاده شده و با بهرهگیری از مطالعات میدانی تأثیر متغیر مستقل و متغیرهای وابسته مورد بررسی قرار گرفتند. متغیرهای مورد استفاده 13 متغیر بوده که بیشتر وضعیت فیزیکی و موقعیت و دسترسیها را در بر میگیرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و برآورد مدل از نرمافزارهای SPSS و Eviews استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که ضرایب همه متغیرهای مورد بررسی، از نظر آماری در سطح خطای 05/0 درصد معنیدار است. چون سطح معناداری همه متغیرها از 05/0 کمتر است، بنابراین بین قیمت واحدهای مسکونی و متغیرهای مورد بررسی، رابطه معنادار وجود دارد.
Land and housing prices are subject to various factors and conditions. Therefore, prices are different in different times and places. In other words, at the level of a city, land and housing prices are different from one region to another based on local and socio-economic characteristics. The change in prices is one of the most visible economic reflections of intervention in physical tissue of the cities. Public transport is one of the essential services of today’s cities and ensuring that it is delivered efficiently and effectively is one of the priorities of many cities. The purpose of the present research is to study the effect of expansion of public transport on housing price using Hedonic model in the neighborhoods of Kasra, 22 Bahman and Towns of Maskan and Moallem in Kermanshah. This research is applied in which correlation method and Hedonic function were used. The effects of independent variable and dependent variables were evaluated using field studies. Thirteen variables were used of which physical condition, situation and access can be mentioned. Eviews and SPSS software were used to analyze the data and estimate the model. The obtained results showed that the coefficients of all the understudy variables were statistically meaningful. Since the p-value for all variables was less than 0.05, so there is a meaningful relationship between the price of residential units and the studied variables.
