بررسی تأثیر گسترش حمل و نقل عمومی بر قیمت مسکن با استفاده از مدل هدانیک(نمونه موردی: شهر کرمانشاه)
الموضوعات : آمایش محیط
1 - (دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران)
2 - (استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه ایلام
الکلمات المفتاحية: حمل و نقل عمومی, کرمانشاه, کاربری اراضی, قیمت مسکن, مدل هدانیک,
ملخص المقالة :
قیمت زمین و مسکن، تابع عوامل و شرایط مختلفی است؛ از این رو در زمانها و مکانهای مختلف، قیمتها، متفاوت هستند. به عبارت دیگر، در سطح یک شهر، قیمت زمین و مسکن از یک منطقه به منطقه دیگر، بر اساس مشخصات محلی و اجتماعی- اقتصادی، متفاوت است. تغییر در قیمت، یکی از مشهودترین بازتابهای اقتصادی مداخله در بافت کالبدی شهرها است. حمل و نقل عمومی از خدمات ضروری شهرهای امروزی است و حصول اطمینان از ارائه مؤثر و کارآمد آن از اولویتهای بسیاری از شهرها به شمار میرود. هدف این مقاله بررسی تأثیر گسترش حمل و نقل عمومی بر قیمت مسکن با استفاده از مدل هدانیک در محلات کسری، 22 بهمن، شهرک مسکن و معلم شهر کرمانشاه میباشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده که در آن از روش همبستگی و مدل هدانیک استفاده شده و با بهرهگیری از مطالعات میدانی تأثیر متغیر مستقل و متغیرهای وابسته مورد بررسی قرار گرفتند. متغیرهای مورد استفاده 13 متغیر بوده که بیشتر وضعیت فیزیکی و موقعیت و دسترسیها را در بر میگیرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و برآورد مدل از نرمافزارهای SPSS و Eviews استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که ضرایب همه متغیرهای مورد بررسی، از نظر آماری در سطح خطای 05/0 درصد معنیدار است. چون سطح معناداری همه متغیرها از 05/0 کمتر است، بنابراین بین قیمت واحدهای مسکونی و متغیرهای مورد بررسی، رابطه معنادار وجود دارد.
1- اقدس وطن خواه، م.، قریب، ف. 1388. بررسی اثرات کاربری زمین و توسعه شهری بر حمل و نقل سریع همگانی. مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست، 11( 3): 267-249.
2- پرنیان، ب. 1378. جایگاه مطالعات حمل و نقل در فرآیند برنامهریزی شهری. چاپ اول. معاونت هماهنگی امور عمرانی مرکز مطالعات و برنامهریزی شهری.
3- جوادی، ا. 1378. ارزیابی سیاستها در مقوله زمین شهری در ایران(با هدف تحلیل عملکرد دولت و شناخت نقاط و قوت)، مجموع مقالات همایش زمین و توسعه شهری، مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران: 182-165.
4- حسنی نسب، س.، صفارزاده، م.، ممدوحی، ا. 1390. روشی برای مسیریابی بهینه در حمل و نقل همگانی یکپارچه شبکه اتوبوس و اتوبوس تندرو. مجله مهندسی حمل و نقل، 2(4): 316- 303.
5- خوش اخلاق.، ر.، عمادزاده، م.، شریفی، م. 1387. تخمین تابع تقاضای مسکن با استفاده از مدل هدانیک(مورد مطالعه: خمینی شهر). مجله تحقیقات اقتصادی، 55: 118- 99.
6- خیرالدین، ر.، فروهر، ا.، ایمانی، ج. 1392. توسعه هدفمند ایستگاههای مترو؛ از قطب بندی فضایی تا یکپارچگی شهری در تهران )نمونههای مورد مطالعه: ایستگاه مترو دکتر شریعتی و ایستگاه مترو میدان شهدا). مجله باغ نظر، 10(27 ): 26- 15.
7- رحیمی کاکه جوب، آ.، عیسی لو، ع.، محمدیان مصمم، ح.، رحمتی، ا. 1392. بررسی عوامل مؤثر بر قیمت مسکن شهری با استفاده از مدل هدانیک قیمت )نمونه موردی: منطقه دو شهر سنندج(. فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، 3: 43-33.
8- زراء نژاد، م.، انواری، ا. 1385. برآورد قیمت مدل هدانیک مسکن شهر اهواز به روش دادههای ترکیبی، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، 8(28) : 168-139.
9- زیاری، ک. 1389. برنامهریزی کاربری اراضی شهری، چاپ ششم. انتشارات دانشگاه تهران. 192 صفحه.
10- عبداله میلانی.، م.، حدادی، مهرنوش.1391. مترو و تأثیر آن بر قیمت املاک مسکونی(شهر تهران(. فصلنامه تحقیقات اقتصادی، 4(3): 96- 79.
11- قریب، ف. 1385. شبکه ارتباطی در طراحی شهری. چاپ چهارم. انتشارات دانشگاه تهران. 178 صفحه.
12- مرکز آمار ایران. نتایج سرشماری عمومی و نفوس مسکن، 1390- 1335.
13- ملکی، س. 1382. بررسی نقش شاخصهای اجتماعی در برنامهریزی توسعه مسکن شهر ایلام، فصلنامه مسکن و انقلاب، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شماره 104(4): 75- 60.
14- نواداد، و. 1385. مجموعه مقالات ترافیک شهری، چاپ اول. نشر دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان. 504 صفحه.
15- نورالهی، ح.، برک پور، ن. 1393. ارزیابی آثار احداث سیستم ریلی درون- شهری برکیفیت محیط شهری(مطالعه موردی: خط یک قطار شهری مشهد)، مجله مهندسی حمل و نقل، 5(3): 412- 393.
16- وارثی، ح. 1380. تحلیلی از ویژگیها و عملکرد بخش مسکن در شهر اصفهان، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان 26 و 27: 198-185.
17- وطنی، ح. 1385. مقررات حمل و نقل کالا و مسافر، چاپ اول. نشر دانشگاه علوم نظامی.
18- Armstrong R. J., Rodriguez D. A. 2006. An evaluation of the accessibility benefits of commuter rail in Eastern Massachusetts using spatial hedonic price functions, Transportation, 33, pp: 21–43. Google Scholar CrossRef.
19- Cervero, R. & Duncan, M,. 2002. Land Value Impact of Rail Transit Services in Los Angeles County. Report prepared for National Association of Realtors Urban Land Institute.
20- Cervero R., Kang C. D. 2011. Bus rapid transit impacts on land uses and land values in Seoul, Korea, Transport Policy, 18, pp: 102–116. Google Scholar.
21- Hensher, D.A. and Wong, G. 2011. Different approaches to public transport provision, Journeys, November: v. 7, p: 31-41.
22- Lambert, Kaleah De Nay. 2009. "Transit Oriented Development and Its Effect on Property Values: An Atlanta Case Study", Georgia Institute of Technology, December.
23- Lehner, M. 2011. Modelling housing prices in Singapore applying spatial hedonic regression; Master of Science Thesis, Institute for Transport planning and Systems(IVT), ETH Zurich, Zurich.
24- Maher, C. 1994. Housing prices and Geographical Scale: Australian Cities in 1980, Urban Studies, 31: 5- 27.
25- Rodrigue, P., Comtois, j.C. and Slack, B. 2006. the Geography of Transportation Systems, Routledge, New York, U.S, 416 p.
26- Yankaya, U. 2004. Modeling the impacts of İzmir subway on the values of residential property using hedonic price model (Doctoral dissertation, İzmir Institute ofTechnology).
_||_